«Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο»: Μια κριτική προσέγγιση | Χρήστος Πράμας

Η εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο είναι καθαρά ζήτημα της εκπαιδευτικής πολιτικής και στόχευσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Οι αποφάσεις που λαμβάνονται μέχρι τώρα δείχνουν ότι κάτι τέτοιο δεν υφίσταται. Αντιθέτως οι αντιφατικές επιλογές και προτάσεις των αρμοδίων φορέων δείχνουν να υπάρχει μια κατάσταση σύγχυσης και εκνευρισμού.

  • Γράφει ο Χρήστος Πράμας *

Θα μπορούσε κάποιος να ταχθεί κατά της Εισαγωγής των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο για
τρεις κυρίως λόγους:

  1. Τα αγγλικά εισάγονται ως ξεχωριστό γνωστικό αντικείμενο στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα και στην πράξη μπορεί να εκλαμβάνεται από τους/τις εκπαιδευτικούς (ΠΕ06), χωρίς δική τους ευθύνη, ως μετάδοση γνώσεων εις βάρος της ουσιαστικής καλλιέργειας των ικανοτήτων των παιδιών, που είναι ο μείζων στόχος της προσχολικής αγωγής. Μην ξεχνάμε ότι το κυρίαρχο διδακτικό μοντέλο κυρίως στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση παραμένει το Παραδοσιακό (ο δάσκαλος και ο καθηγητής μεταλαμπαδευτής της γνώσης) με κίνδυνο, μετά τις επιμορφώσεις και στην πορεία του χρόνου, να μεταφερθεί και στο Νηπιαγωγείο.
  2. Δεν έγινε καμία αξιολόγηση του εγχειρήματος εισαγωγής των Αγγλικών στην Α’ και Β’ δημοτικού για να δούμε τα οφέλη για τους μικρούς μαθητές και εάν είναι πρόσφορο να κατέβουν προς τα κάτω, σε μικρότερες ηλικίες, προς όφελος πάντα των παιδιών.
  3. Η άρον άρον γενικευμένη εισαγωγή των Αγγλικών στα νηπιαγωγεία (η εισαγωγική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ΠΕ06&ΠΕ60 είναι ακόμα σε εξέλιξη, τέλος Οκτώβρη του 2021) αν μη τι άλλο δείχνει μια συντεχνιακή αντίληψη του όλου εγχειρήματος από τους εμπνευστές του για την είσοδο της συγκεκριμένης ειδικότητας στην Προσχολική εκπαίδευση.

Ωστόσο, το μείζον πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει ξεκάθαρη στόχευση στην εκπαιδευτική πολιτική της χώρας, δηλ. τι εκπαίδευση θέλουμε για τα παιδιά μας. Θέλουμε μια εκπαίδευση που να προετοιμάζει τα παιδιά για την καθημερινή ζωή και την κοινωνία ως κριτικά σκεπτόμενους ανθρώπους; Και, άρα σ’ αυτό το πνεύμα δε χρειάζονται Αγγλικά ή /και άλλο γνωστικό αντικείμενο στο Νηπιαγωγείο, αλλά η ενίσχυση των ικανοτήτων/δεξιοτήτων των μαθητών. Αυτό οι Νηπιαγωγοί γνωρίζουν να το κάνουν πολύ καλά, δεδομένου ότι ενυπάρχει στις σπουδές τους, στη διδακτική τους κουλτούρα και νοοτροπία σε αντίθεση με τους/τις εκπαιδευτικούς της Αγγλικής Γλώσσας, οι οποίοι, μέχρι τώρα τουλάχιστον, εκπαιδεύονται για να διδάξουν στις επόμενες βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Ή θέλουμε μια εκπαίδευση γνωσιοκεντρική από το Νηπιαγωγείο, που να προετοιμάζει τα παιδιά για τη επόμενη βαθμίδα της εκπαίδευσης με απώτερο σκοπό την ακαδημαϊκή πρόοδο του παιδιού προς το Πανεπιστήμιο; Οπότε σ’ αυτό το πνεύμα μπορούν να μπουν στο Ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, ως ξεχωριστά γνωστικά αντικείμενα, τα Αγγλικά, τα Μαθηματικά, τα Φυσικά και γιατί όχι και τα Αρχαία Ελληνικά (sic), εφόσον μπήκε η ξένη γλώσσα;

Συνεπώς είναι ζήτημα καθαρά εκπαιδευτικής πολιτικής και στόχευσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Οι αποφάσεις που λαμβάνονται μέχρι τώρα δείχνουν ότι κάτι τέτοιο δεν υφίσταται. Αντιθέτως οι αντιφατικές επιλογές και προτάσεις των αρμοδίων φορέων δείχνουν να υπάρχει μια κατάσταση σύγχυσης και εκνευρισμού. Από την μια μεριά τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» στην κατεύθυνση της καλλιέργειας δεξιοτήτων για τη ζωή (χωρίς ωστόσο ξεκάθαρη στόχευση)1 και από την άλλη Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο, Εξετάσεις στην ΣΤ’  Δημοτικού, Τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στην Α΄ Λυκείου κλπ, στην κατεύθυνση της εκμάθησης γνώσεων για την ομαλή μετάβαση στην επόμενη βαθμίδα της εκπαίδευσης και ίσως για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο.

Εν κατακλείδι χρειάζεται σαφής εκπαιδευτική πολιτική και στόχευση. Οι αντιφατικές «μεταρρυθμίσεις» και αποφάσεις δεν έχουν καμιά αποτελεσματικότητα και καμιά προοπτική.

1 Για τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» και που αποσκοπούν σε επίπεδο Γενικών Αρχών και Σκοπών χρειάζεται ανάλυση και συζήτηση, την οποία θα παρουσιάσουμε σε επόμενο κείμενό μας.

* Ο Χρήστος Πράμας είναι Οργ. Συντονιστής 4ου ΠΕΚΕΣ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

edweek.gr

Διαβάστε τις Εκπαιδευτικές Ειδήσεις, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του edweek.gr

   Μπες στην ομάδα μας στο Viber!

Μοιράσου το άρθρο:

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.