Νηπιαγωγοί: Αναλυτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείου. 2021 βήματα πίσω!

Νηπιαγωγοί: Η μεταρρύθμιση Κεραμέως προσβλέπει προς ένα αναλυτικό πρόγραμμα όπου θα δίνεται βαρύτητα στην ύλη, με διακριτά διδακτικά αντικείμενα, με κατακερματισμένη γνώση, ειδικότητες και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες των παιδιών και επιπλέον χωρίς καμία ερευνητική τοποθέτηση που να υποστηρίζει τις προτάσεις της.

Η προσχολική εκπαίδευση έχει αναλυτικό πρόγραμμα που εστιάζει στις σύγχρονες ανάγκες της ηλικιακής ομάδας που αντιπροσωπεύει. Οι ανάγκες των παιδιών του ηλικιακού φάσματος 4-6 ετών τόσο σε κοινωνικό όσο και αναπτυξιακό πλαίσιο προτρέπουν σε μια ολιστική και όχι κατακερματισμένη μάθηση. Πλήθος ερευνών από διαφορετικούς τομείς (παιδαγωγικής, αναπτυξιακής ψυχολογίας, βιολογικής ψυχολογίας, κοινωνικών επιστημών κ.α.) καταδεικνύουν την σημασία που έχει η μάθηση να αντιμετωπίζεται πολύπλευρα σε ένα ασφαλές παιδαγωγικά πλαίσιο με πολλά ερεθίσματα και εφόσον έχει επιτευχθεί η ασφαλής σχέση μεταξύ εκπαιδευτικού και παιδιού, εκπαιδευτικού και ομάδας. Είναι δε, το μόνο αναλυτικό πρόγραμμα όπου ο/η εκπαιδευτικός σχεδιάζει το πρόγραμμα σύμφωνα με τις ανάγκες της ομάδας, προωθώντας καθολικά το ρόλο του/της εκπαιδευτικού σε αυτό που του/της αρμόζει, ως επαγγελματία δηλαδή και επιστήμονα που φέρει την ευθύνη της οργάνωσης του σχεδιασμού της μάθησης. Και ως τέτοιον/α θα πρέπει πια να τον/την αντιμετωπίζει η εκπαιδευτική ηγεσία.

Το ΑΠΣ-ΔΕΠΠΣ του 2003 αλλά και αυτό του 2014, για την προσχολική εκπαίδευση έχουν τα εξής χαρακτηριστικά:

  1. Θέτει τις βάσεις για την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών και τη μετέπειτα στάση τους προς τη μάθηση.
  2. Προωθεί τη διαμόρφωση μιας υγιούς προσωπικότητας κι ενός ενεργού πολίτη που αποτελούν δυο από τους βασικούς στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης.
  3. Οικοδομεί τη γνώση μέσα από την αλληλεπίδραση με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον. Ο κοινωνικός χαρακτήρας της γνώσης λαμβάνεται υπόψη στους στόχους και στη μεθοδολογία του προγράμματος.
  4. Θεωρεί το παιχνίδι κυρίαρχη δραστηριότητα για την ανάπτυξη και τη μάθηση των παιδιών στο νηπιαγωγείο.
  5. Υπογραμμίζει τη σημασία της συνεργασίας με την οικογένεια και τη σύνδεση με την κοινότητα για την ενίσχυση της ανάπτυξης και της μάθησης των παιδιών.
  6. Θεωρεί κάθε παιδί μοναδικό καθώς και ότι όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα σε μια εκπαίδευση η οποία σέβεται την προσωπικότητα, τη γλωσσική, κοινωνική και πολιτισμική ταυτότητα και τις ανάγκες τους.
  7. Αξιοποιεί τη φυσική περιέργεια των παιδιών για το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον. Στόχος του προγράμματος σπουδών είναι να αξιοποιήσει και να ενδυναμώσει τη διάθεση τους για εξερεύνηση και μάθηση παρέχοντας τα κατάλληλα ερεθίσματα και εμπειρίες.
  8. Υπογραμμίζει ότι τα παιδιά μαθαίνουν με ποικίλες διδακτικές προσεγγίσεις και εκφράζουν αυτά που γνωρίζουν με διαφορετικά μέσα αναπαράστασης.
  9. Θέτει το ρόλο της/του εκπαιδευτικού ως καθοριστικό για την οργάνωση του μαθησιακού περιβάλλοντος, το σχεδιασμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας και δράσεων, με σαφείς μαθησιακούς στόχους, που θέτει η ίδια/ος, ανάλογα με τις ανάγκες της τάξης της/του.
  10. Θέτει ως σημαντικό εργαλείο τη συστηματική παρατήρηση για την καταγραφή των αναγκών, των ενδιαφερόντων και της μαθησιακής πορείας των παιδιών.

Με σημείο αναφοράς τις παραπάνω αρχές, η εκπαιδευτικός αποφασίζει τι είναι καλύτερο για τα παιδιά της τάξης της και διαμορφώνει το πρόγραμμα και το μαθησιακό περιβάλλον ανάλογα. ( Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου, 2014)

Το ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα της προσχολικής εκπαίδευσης καθώς και το «πιλοτικό» του 2014, ανήκουν στα σύγχρονα ΑΠΣ, και αποτελούν μια συνολική μεταρρύθμιση και άνοιγμα σε καινοτομίες όπως αυτή της διαφοροποιημένης εκπαίδευσης, της μάθησης μέσω σχεδιασμού, της ανάπτυξης της κοινωνικής ευαισθησίας και πολλών άλλων.
Τέτοιου είδους Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών χρειαζόμαστε, η επιτυχία του οποίου όμως είναι συνάρτηση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών αλλά και των υποστηρικτικών προς την εφαρμογή του δομών (συνθηκών εργασίας, αναλογίας παιδιών, υλικοτεχνικής υποδομής, χρηματοδότησης, παιδαγωγικής και συμβουλευτικής υποστήριξης, βοηθητικού προσωπικού κ.α.).

Αντίθετα η μεταρρύθμιση Κεραμέως προσβλέπει προς ένα αναλυτικό πρόγραμμα όπου θα δίνεται βαρύτητα στην ύλη, με διακριτά διδακτικά αντικείμενα, με κατακερματισμένη γνώση, ειδικότητες και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες των παιδιών και επιπλέον χωρίς καμία ερευνητική τοποθέτηση που να υποστηρίζει τις προτάσεις της.

Χαρακτηριστικό είναι δε το γεγονός ότι η πρότασή της έχει καταψηφιστεί από το σύνολο των πρυτάνεων των παιδαγωγικών τμημάτων.

Το πρόγραμμα που ετοιμάζουν ήδη από τα πρώτα δείγματα παραπέμπει στα παραδοσιακά, τυπικά ή άκαμπτα που έχουν παρέλθει ήδη από χρόνια.

Κατσαρή Γεωργία
Νάτσια Ελευθερία

Διαβάστε όλες τις Εκπαιδευτικές Ειδήσεις, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του edweek.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
   Μπες στην ομάδα μας στο Viber!
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.