Αποκλείονται νεοδιόριστοι σύζυγοι εκπαιδευτικών από τη δυνατότητα συνυπηρέτησης

Η κυβέρνηση αποκλείει νεοδιόριστους συζύγους εκπαιδευτικών από τη δυνατότητα συνυπηρέτησης ακόμα και σε ακριτικές περιοχές.

Κατατεθείσα Ερώτηση 22 βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Με πρωτοβουλία της  Βουλευτού Κοζάνης και Τομεάρχη Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, 22 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μεταξύ των οποίων και η βουλευτής ‘Αρτας Όλγα Γεροβασίληκατέθεσαν κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας και την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, σχετικά με τον αποκλεισμό νεοδιόριστων συζύγων εκπαιδευτικών από τη δυνατότητα συνυπηρέτησης ακόμη και σε δυσπρόσιτες ή/και ακριτικές περιοχές.

Διαβάστε επίσης – Συνυπηρέτηση: Τι ισχύει για εκπαιδευτικούς – συζύγους

Στην ερώτηση καταγράφεται το πρόβλημα, όπου και οι δύο νεοδιόριστοι, σύζυγοι ή με σύμφωνο συμβίωσης, εκπαιδευτικοί της οικογένειας συμβαίνει να έχουν τοποθετηθεί ταυτόχρονα σε δύο διαφορετικά ΠΥΣΔΕ, σε δυσπρόσιτες ή/και ακριτικές περιοχές, στις οποίες καλούνται να παραμείνουν υποχρεωτικά για δύο χρόνια, χωρίς να προβλέπεται καν η δυνατότητα συνυπηρέτησης των συζύγων, έστω στη μία εκ των δύο δυσπρόσιτων ή/και ακριτικών περιοχών στις οποίες διορίζονται, ακόμα και αν υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις.

Σε μια περίοδο, μάλιστα, που η χώρα μας βιώνει στεγαστική κρίση και δυσβάσταχτη ακρίβεια αυτό δημιουργεί πολλά και δυσεπίλυτα προβλήματα σε αρκετές οικογένειες, που καλούνται να νοικιάσουν δύο σπίτια σε διαφορετικά μέρη και τα παιδιά της οικογένειας καλούνται να ακολουθήσουν αναγκαστικά (!) τον έναν από τους δύο γονείς. Την ίδια στιγμή, ο/η έτερος σύζυγος εκπαιδευτικός θα ζει για δύο χρόνια μακριά από την οικογένειά του/της, έχοντας επιπλέον έξοδα στέγασης και διαβίωσης, ενώ ακόμα και οι μεταξύ τους συναντήσεις, μέσα σε αυτή τη δυστοπία, θα καθίστανται ολοένα και λιγότερες και εξαιρετικά δαπανηρές.

Τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα πολλές φορές οι εκπαιδευτικοί να εξωθούνται στη λήψη αδειών, ακόμα και άνευ αποδοχών, για να αντεπεξέλθουν στα αυξημένα προβλήματα διαβίωσης των οικογενειών τους ενώ ταυτόχρονα πολλές σχολικές μονάδες στη θέση των αδειούχων θα πρέπει να περιμένουν την πρόσληψη αναπληρωτών, κάτι που προκαλεί επιπλέον δυσλειτουργίες στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η κυβέρνηση μέχρι σήμερα απαξιοί για το πρόβλημα. Δεν παρέχει καν τα στοιχειώδη κίνητρα στους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς, ώστε να μπορούν να δημιουργήσουν μια κανονική συνθήκη για τη ζωή τους στους τόπους που καλούνται να υπηρετήσουν, ενώ το πρόβλημα θα μπορούσε να ρυθμιστεί επ’ ωφελεία, τόσο των ανθρώπων που το υφίστανται και της εκπαιδευτικής λειτουργίας όσο και των ακριτικών τοπικών κοινωνιών.

Τέτοιου είδους ανάλγητες πολιτικές, όπως επισημαίνει η κα Βέττα, απέχουν μακράν από τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για πολιτικές διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής και αντιμετώπισης του δημογραφικού προβλήματος. Μετά μάλιστα και από την εξοργιστική δήλωση της κας Μιχαηλίδου ότι «το περπάτημα κάνει καλό» στους γονείς και στους μαθητές που θα αναγκάζονται να διανύουν χιλιόμετρα μετά τις συγχωνεύσεις των σχολείων, οφείλουμε όλοι να αναρωτηθούμε: Έτσι αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση την εναρμόνιση της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής; Με εξαθλιωμένους μαθητές, εκπαιδευτικούς και οικογένειες που θα συνθλίβονται καθημερινά, οικονομικά και κοινωνικά, στις μυλόπετρες των δικών της αποφάσεων;

Οι αρμόδιοι Υπουργοί καλούνται επομένως να απαντήσουν:

– Για ποιο λόγο δεν προβλέπεται η εξαρχής συνυπηρέτηση νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών, έγγαμων ή σε σύμφωνο συμβίωσης, έστω σε δυσπρόσιτη ή/και ακριτική περιοχή που έχουν δηλώσει και οι δύο; Γιατί δεν υπάρχει καν η σχετική πρόβλεψη στην πλατφόρμα των αιτήσεων διορισμών, ώστε να λαμβάνονται έγκαιρα υπόψη αυτές οι περιπτώσεις;

-Τι πρωτοβουλίες προτίθενται να πάρουν ώστε να αντιμετωπιστεί το εν λόγω ζήτημα, χωρίς να εξωθούνται οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί σε χρήση αδειών, με όλα τα προβλήματα που αυτές δημιουργούν στους ίδιους και στην εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων;

– Τι προτίθενται να πράξουν, όταν οι ανωτέρω περιπτώσεις αφορούν σε γονείς τρίτεκνων ή πολύτεκνων οικογενειών, που επιβαρύνονται ακόμη περισσότερο από μια τέτοια συνθήκη, κατά τα δύο πρώτα χρόνια του διορισμού τους;

Αναλυτικά η ερώτηση

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς: Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

Θέμα: Aποκλεισμός νεοδιόριστων συζύγων εκπαιδευτικών από τη δυνατότητα συνυπηρέτησης ακόμη και σε δυσπρόσιτες ή/και ακριτικές περιοχές. Έτσι αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση την εναρμόνιση της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής;

Μέχρι το 2020 οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούσαν να αιτηθούν μετάθεση μετά τον πρώτο χρόνο υπηρεσίας τους. Ωστόσο, για τους εκπαιδευτικούς που διορίστηκαν από το 2021 και έκτοτε, σύμφωνα με την περ. α της παρ. 5 του άρθρου 62 του ν. 4589/2019 (13Α΄), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 42 του ν. 4722/2020 (177 Α΄) οι εκπαιδευτικοί έχουν δικαίωμα μετάθεσης εφόσον υπηρετήσουν πραγματικά για τουλάχιστον δύο (2) σχολικά έτη στην περιοχή διορισμού τους.

Συνεπώς, κατά τις μεταθέσεις τρέχοντος έτους δικαίωμα υποβολής αίτησης μετάθεσης έχουν οι εκπαιδευτικοί που θα έχουν υπηρετήσει πραγματικά μέχρι 31-8-2024 τουλάχιστον δύο (2) έτη στην περιοχή διορισμού τους, άλλως δικαίωμα υποβολής αίτησης μετάθεσης θα έχουν οποτεδήποτε υπηρετήσουν για δύο (2) έτη στην περιοχή.

Επιπλέον, αυτό ισχύει και για τους εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες (π.χ. πολύτεκνοι, άτομα με αναπηρία άνω του 67% κ.α.) και διορίστηκαν από το 2021 έως σήμερα. Η μόνη εξαίρεση που προβλέπεται για αυτούς, βάσει του τελευταίου εδαφίου της περ. α της παρ. 5 του άρθρου 62 του ν. 4589/2019 (13Α΄), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 42 του ν. 4722/2020 (177Α΄), είναι η απόσπαση. Ωστόσο και αυτοί οφείλουν να υπηρετήσουν στην περιοχή διορισμού τους για τουλάχιστον δύο (2) σχολικά έτη προκειμένου να θεμελιώσουν δικαίωμα μετάθεσης.

Επίσης, στη σχετική πλατφόρμα των αιτήσεων για τον διορισμό των εκπαιδευτικών (ΟΠΣΥΔ) δεν έχει προβλεφθεί καν η δυνατότητα να δηλωθεί η μεταξύ τους έγγαμη ή με σύμφωνο συμβίωσης σχέση, ούτε συνεκτιμάται η οικογενειακή τους κατάσταση, ούτε καν παρέχεται η δυνατότητα συνυπηρέτησης των αιτούντων, είτε πρόκειται για νέα ζευγάρια είτε για γονείς πολυμελών οικογενειών, ακόμα και αν διορισμός τους αφορά σε δυσπρόσιτες ή/και ακριτικές περιοχές, όπου υφίστανται κενές οργανικές θέσεις!

Επομένως, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις εκπαιδευτικών, όπου και οι δύο νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί της οικογένειας συμβαίνει να έχουν διοριστεί ταυτόχρονα σε δύο διαφορετικά ΠΥΣΔΕ, μακριά από τον μέχρι τότε τόπο κατοικίας τους. Αυτό δημιουργεί πολλά και δυσεπίλυτα προβλήματα σε αρκετές οικογένειες, αφού δεν προβλέπεται καν η δυνατότητα συνυπηρέτησης των συζύγων, έστω στη μία εκ των δύο δυσπρόσιτων ή/και ακριτικών περιοχών στις οποίες διορίζονται, ακόμα και αν υπάρχουν κενές θέσεις.

Με το υπάρχον πλαίσιο προκαλούνται απαράδεκτες καταστάσεις, όπως, για παράδειγμα, ζευγάρι εκπαιδευτικών από τη Θεσσαλονίκη να τοποθετείται ο ένας στη Ζάκυνθο και ο άλλος στο Αγαθονήσι ή σε άλλες περιπτώσεις οι σύζυγοι να τοποθετούνται ακόμη και σε διαφορετικά ακριτικά νησιά!

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η όλη κατάσταση επιβαρύνει υπέρμετρα τις οικογένειες αυτές, ιδίως τις πολυμελείς, αφού θα πρέπει αναγκαστικά να χωριστούν για δύο τουλάχιστον χρόνια.

Σε μια περίοδο, μάλιστα, που η χώρα μας βιώνει στεγαστική κρίση και δυσβάσταχτη ακρίβεια, μια οικογένεια νεοδιόριστων εκπαιδευτικών καλείται να νοικιάσει σε δύο διαφορετικά μέρη δύο διαφορετικά σπίτια και τα παιδιά της οικογένειας καλούνται να ακολουθήσουν αναγκαστικά (!) τον έναν από τους δύο γονείς, ο οποίος θα επιβαρύνεται σχεδόν αποκλειστικά με την καθημερινή τους φροντίδα, παράλληλα μάλιστα με την εκτέλεση των διδακτικών του καθηκόντων.

Την ίδια στιγμή, ο/η έτερος σύζυγος εκπαιδευτικός θα ζει μακριά από την οικογένεια και τα παιδιά του/της, έχοντας επιπλέον έξοδα στέγασης και διαβίωσης, ενώ ακόμα και οι μεταξύ τους μετακινήσεις και συναντήσεις, μέσα σε αυτή τη δυστοπία, θα καθίστανται ολοένα και λιγότερες και εξαιρετικά δαπανηρές.

Τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα πολλές φορές οι εκπαιδευτικοί να εξωθούνται στη λήψη αδειών, ακόμα και άνευ αποδοχών, για να αντεπεξέλθουν στα αυξημένα έξοδα και στα προβλήματα διαβίωσης των οικογενειών τους ενώ, ταυτόχρονα, πολλές σχολικές μονάδες στη θέση των αδειούχων νεοδιόριστων εκπαιδευτικών θα πρέπει να περιμένουν την πρόσληψη αναπληρωτών, κάτι που προκαλεί επιπλέον δυσλειτουργίες στην εκπαιδευτική διαδικασία και περαιτέρω επιβαρύνσεις στις κρατικές δαπάνες.

Η κυβέρνηση μέχρι σήμερα απαξιοί για το πρόβλημα. Δεν παρέχει καν τα στοιχειώδη κίνητρα στους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς, ώστε να μπορούν να δημιουργήσουν μια κανονική συνθήκη για τη ζωή τους στους τόπους που καλούνται να υπηρετήσουν, ενώ, ταυτόχρονα, αποφεύγει να ρυθμίσει ένα ακόμη υπαρκτό πρόβλημα, επ’ ωφελεία, τόσο των ανθρώπων που το υφίστανται και της εκπαιδευτικής λειτουργίας όσο και των δυσπρόσιτων ή/και ακριτικών τοπικών κοινωνιών.

Διότι θα μπορούσε, εάν υπήρχε πολιτική βούληση, η ρύθμιση αυτή της συνυπηρέτησης να συνδεθεί με την υποχρέωση παραμονής των δύο ετών για τους νεοδιόριστους συζύγους εκπαιδευτικούς στην δυσπρόσιτη/ακριτική περιοχή τοποθέτησης, είτε του ενός είτε του άλλου. Με τον τρόπο αυτό, αφενός θα εξασφαλίζονταν λογικές συνθήκες διαβίωσης, ιδίως για τις πολυμελείς οικογένειες και αφετέρου θα εξασφαλιζόταν έγκαιρα η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, στα οποία διορίζονται οι εκπαιδευτικοί, χωρίς οι τελευταίοι να εξωθούνται σε χρήση αδειών, ακόμη και άνευ αποδοχών, με όλα τα προβλήματα που αυτές προκαλούν. Επειδή τέτοιου είδους ανάλγητες πολιτικές που συνθλίβουν οικογένειες οικονομικά και κοινωνικά, απέχουν κατά πολύ από τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για πολιτικές εναρμόνισης της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής, διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής και αντιμετώπισης του δημογραφικού προβλήματος,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Για ποιον λόγο δεν προβλέπεται η εξαρχής συνυπηρέτηση νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών, έγγαμων ή σε σύμφωνο συμβίωσης, έστω σε δυσπρόσιτη ή/και ακριτική περιοχή που έχουν δηλώσει και οι δύο; Γιατί δεν υπάρχει καν πρόβλεψη στην πλατφόρμα των αιτήσεων διορισμών, ώστε να λαμβάνονται έγκαιρα υπόψη οι περιπτώσεις συζύγων εκπαιδευτικών και η οικογενειακή τους κατάσταση;

2. Τι πρωτοβουλίες προτίθενται να πάρουν ώστε να αντιμετωπιστεί το εν λόγω ζήτημα, χωρίς να εξωθούνται οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί σε χρήση αδειών, με όλα τα προβλήματα που αυτές δημιουργούν στους ίδιους και στην εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων;

3. Προτίθενται τα αρμόδια υπουργεία να προωθήσουν άμεσα σχετική ρύθμιση, ώστε στην περίπτωση συζύγων ή σε σύμφωνο συμβίωσης νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους υπηρέτησης -ή ακόμη και εξαρχής- να τους δίνεται η δυνατότητα αιτήματος οριστικής τοποθέτησης με συνυπηρέτηση στη μία εκ των δύο δυσπρόσιτων ή/και ακριτικών περιοχών;

4. Τι προτίθενται να πράξουν, όταν οι ανωτέρω περιπτώσεις αφορούν σε γονείς τρίτεκνων ή πολύτεκνων οικογενειών, που επιβαρύνονται ακόμη περισσότερο από μια τέτοια συνθήκη, τα δύο πρώτα χρόνια του διορισμού τους;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Όλες οι Ειδήσεις και τα Τελευταία Νέα για την Εκπαίδευση στο edweek.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο Instagram
Ακολούθησέ μας στο Twitter
Μπες στην ομάδα μας στο Viber
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Μοιράσου το άρθρο μας

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.  – If the images are subjected to copyright contact us in order to replase them.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.