Ενημέρωση για τον 14ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Λογοτεχνίας

Τα Εκπαιδευτήρια «Μπουγά» οργανώνουν τον 14ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Λογοτεχνίας «Σοφία Φίλντιση – Το Δέντρο της Σοφίας», για μαθητές/τριες όλων των τάξεων του Δημοτικού και της Α’ Γυμνασίου.

Ο διαγωνισμός αυτός αφιερώνεται στη μνήμη της Μεσσήνιας συγγραφέως που γεννήθηκε στη Βανάδα Τριφυλίας. Τα πρώτα της γράμματα τα έμαθε στο Δημοτικό Σχολείο της Κυπαρισσίας. Ύστερα από πολυετή παραμονή στην Αθήνα, επέστρεψε στον τόπο της και έζησε στην Καλαμάτα από το 1981 έως το τέλος της ζωής της.

Ανέπτυξε πλούσια κοινωνική, πολιτική και πολιτιστική δράση ως δημοτικός σύμβουλος, παραγωγός ραδιοφωνικής εκπομπής και αρθρογράφος τοπικών εφημερίδων.

Γεμάτη ευαισθησίες και τρυφερότητα προς την παιδική ηλικία βρέθηκε για πάρα πολλά χρόνια πλάι στην ομάδα λογοτεχνίας των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά και σεργιάνισε με τους μικρούς μαθητές στα φανταστικά μονοπάτια της Τέχνης του Λόγου. Είχε γράψει πολλά βιβλία, διηγήματα, ποίηση και στίχους που μελοποίησε ο Μίμης Πλέσσας. Έργα της έχουν παιχτεί στον κινηματογράφο, όπως «Ο Αη Βασίλης ο θαλασσινός» και «Το σκιάχτρο». Το 2004 απέσπασε το Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας για το βιβλίο «Ποιήματα για παιδιά».

Α. ΓΡΑΠΤΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ Γ’ ΚΑΙ Δ ́ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

Μένουμε σταθερά προσανατολισμένοι στο να καλλιεργούμε μια σχέση αγάπης ανάμεσα στο παιδί και το βιβλίο. Κάθε χρόνο επιλέγουμε έναν Έλληνα συγγραφέα και ο διαγωνισμός πραγματοποιείται προς τιμήν του.

Φέτος, έχουμε τη μεγάλη χαρά να αφιερώνουμε τον διαγωνισμό στη συγγραφέα – παραμυθού Λίλη Λαμπρέλλη. Από την εξαιρετική βιβλιογραφία της ξεχωρίσαμε για τους μαθητές της Γ’ & Δ’ Δημοτικού το βιβλίο «Το κρυμμένο νερό». Μια φορά και έναν καιρό που στον πλανήτη γη δεν υπήρχε νερό ένα αγόρι κι ένα φίδι κατάφεραν να το βγάλουν στο  φως. Μια ιστορία που υμνεί την καλοσύνη και την ανέλπιστη δύναμη της φιλίας και, όπως αναφέρει και η ίδια η συγγραφέας, όταν η ελπίδα του κόσμου, η νέα γενιά, καταλάβει πως ο μόνος δρόμος για τη ζωή είναι η αγάπη στη φύση που την περιβάλλει, τότε θα ζήσουν αυτοί καλά κι εμείς, μπορεί, καλύτερα…

Αφού τα παιδιά διαβάσουν το προτεινόμενο βιβλίο, καλούνται να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες που θα διαπνέονται από ελπίδα, γενναιοδωρία, παρηγοριά και αγάπη.

Α.1 ΓΡΑΠΤΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ Ε’, ΣΤ ́ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ & ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Ζούμε σε μια εποχή δύσκολη, όπου πολλές αξίες της ζωής αποδυναμώνονται και χάνονται. Οι μικρές ιστορίες της Λίλης Λαμπρέλλη από το βιβλίο «Δέκα και ένα παραμύθια σοφίας για καιρούς κρίσης και άλλων δεινών» της σειράς «Κι αν σου μιλώ με Παραμύθια», αποτελούν ένα πυκνό σώμα λόγου με συμβολικά νοήματα και προτείνουν τρόπους όχι μόνο για να ξεπεραστούν δυσκολίες στα στάδια ωρίμασης αλλά κυρίως να προβάλουν αξίες ζωής. Η αξία των ιστοριών της προφορικής παράδοσης έχει τονιστεί κατ’ επανάληψη από λαογράφους και μελετητές. Η ευεργετική τους επίδραση στη γλωσσική έκφραση, τη διαμόρφωση συνείδησης, τη σύνδεσή μας με τον τοπικό πολιτισμό και τη γνωριμία μας με τις πανανθρώπινες παραδοχές είναι προφανής και αναμφισβήτητη από όλους.

Τα παιδιά της Ε’ και της Στ’ Δημοτικού, αφού διαβάσουν τις τρεις προτεινόμενες ιστορίες «Τα δεκανίκια», «Οι δύο ποντικίνες» και «Το λουκούμι με φιστίκι» από το βιβλίο «Δέκα και ένα παραμύθια σοφίας για καιρούς κρίσης και άλλων δεινών», καλούνται να γίνουν μικροί λογοτέχνες, γράφοντας ένα δικό τους κείμενο που με παραμυθιακό λόγο θα προβάλει αξίες ζωής, τις οποίες οι μικροί λογοτέχνες θεωρούν σημαντικές για τον κόσμο.

Τα παιδιά της Α ́ Γυμνασίου, αφού διαβάσουν τις τρεις προτεινόμενες ιστορίες «Τα δεκανίκια», «Οι δύο ποντικίνες» και «Το λουκούμι με φιστίκι» από το βιβλίο «Δέκα και ένα παραμύθια σοφίας για καιρούς κρίσης και άλλων δεινών» της σειράς «Κι αν σου μιλώ με Παραμύθια», καλούνται να δημιουργήσουν ατομικά ή ομαδικά μια ψηφιακή (digital) αφήγηση. Η ψηφιακή αφήγηση συνδυάζει την παραδοσιακή προφορική αφήγηση με φωτογραφίες, βίντεο, κινούμενη εικόνα, ήχο, μουσική και κείμενο.

Β. ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ Α ́ΚΑΙ Β’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

Το βιβλίο «Τσουγκρούτ κι άλλα δυο λαϊκά παραμύθια για παιδιά που θέλουν να μεγαλώσουν» της συγγραφέως Λίλης Λαμπρέλλη με την υπέροχη εικονογράφηση του Αχιλλέα Ραζή θα γίνει αφορμή να ζωγραφίσουν οι μικροί μαθητές της Α’ και Β’ τάξης. Η συγγραφέας και ο εικονογράφος του βιβλίου μάς προσκαλούν να βυθιστούμε στον κόσμο των λαϊκών παραμυθιών μέσα από τρεις συναρπαστικές ιστορίες που ζωντανεύουν με χιούμορ και σοφία. Η ατρόμητη Κατιτή, ο άτολμος Λαγός και ο ατυχής ποντικός Τσουγκρούτ, πρωταγωνιστούν σε παραμύθια που μοιάζουν απλά, αλλά αγγίζουν βαθιά θέματα, όπως το θάρρος, την αμφιβολία και τη δύναμη που αποκτάμε από τις δυσκολίες.

Αφού τα παιδιά διαβάσουν το βιβλίο, προσκαλούμε τους μαθητές να διαλέξουν τον αγαπημένο τους ήρωα να σκεφτούν τα χαρακτηριστικά του, τα συναισθήματά του και να τον φανταστούν ζωντανό μέσα από τη δική τους ζωγραφιά!

Γ. ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Στο πλαίσιο της ένταξης της ρητορικής τέχνης στον διαγωνισμό, για έβδομη συνεχή χρονιά, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές των Δ ́, Ε ́ και ΣΤ ́ τάξεων, που το επιθυμούν, να διαγωνιστούν στην κατηγορία «Νοηματική Ανάγνωση» με την ανάγνωση ενός αποσπάσματος από το βιβλίο «Το κρυμμένο νερό» για τους μαθητές της Δ’ Δημοτικού και από το βιβλίο «Δέκα και ένα παραμύθια σοφίας για καιρούς κρίσης και άλλων δεινών» για τους μαθητές Ε’ και Στ’ Δημοτικού έκτασης 10– 15 σειρών, το οποίο θα επιλέξουν ελεύθερα.

Οι μαθητές που θα συμμετέχουν στον Διαγωνισμό στην κατηγορία της «Νοηματικής Ανάγνωσης» θα αξιολογηθούν ως προς τρεις βασικούς άξονες: την εκφορά λόγου, την απόδοση του ύφους του κειμένου και τη σκηνική παρουσία τους. Ειδικότερα, ως προς την αξιολόγηση της εκφοράς λόγου, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν καθαρή άρθρωση, κατάλληλες εναλλαγές του ρυθμού και της έντασης της ομιλίας τους ανάλογα με το περιεχόμενο του κειμένου, σωστή απόδοση των σημείων στίξης, παύσεις και υποβλητική χροιά. Η απόδοση κατάλληλου ύφους σχετίζεται με την ικανότητα των μαθητών να αποτυπώνουν την ατμόσφαιρα, τους χαρακτήρες και τα συναισθήματα του αποσπάσματος που έχουν επιλέξει. Τέλος, η σκηνική παρουσία των μαθητών αφορά τις κινήσεις του σώματος, τις εκφράσεις του προσώπου τους και άλλα εξωγλωσσικά στοιχεία με τα οποία μπορεί να αποδίδουν το κείμενο με εκφραστικό τρόπο χωρίς υπερβολική θεατρικότητα.

Στόχος μας είναι οι μαθητές να αποδίδουν με ζωντανό και εκφραστικό τρόπο το κείμενο που έχουν επιλέξει, προσαρμόζοντας το ύφος, την εξωγλωσσική τους παρουσία και την εκφορά του λόγου τους στο είδος του κειμένου και τις ανάγκες ανάδειξης των χαρακτήρων, των ιδεών και των συναισθημάτων που αποδίδονται.

Μέσω της «Νοηματικής Ανάγνωσης» οι μαθητές «ανακαλύπτουν τι κρύβεται πίσω από τις λέξεις», συνειδητοποιούν το βαθύτερο νόημα και τη σπουδαιότητα της προφορικής έκφρασης και παράλληλα καλλιεργούν επικοινωνιακές και εκφραστικές δεξιότητες που αυτή απαιτεί.

Διαβάστε εδώ τους Όρους Συμμετοχής

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο eDNews
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο X , στο Viber, στο Google News και στο Instagram
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Μοιράσου το άρθρο μας

     

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.  – If the images are subjected to copyright contact us in order to replase them.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Νέα και Ειδήσεις για την Εκπαίδευση από το edweek.gr
Επισκόπηση Απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies έτσι ώστε να μπορούμε εμείς και οι συνεργάτες μας να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούνται λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες. Οι πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή χρησιμοποιούνται για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν σε ολόκληρο το διαδίκτυο.