Μέντορες και Ενδοσχολικοί Συντονιστές και ο ρόλος τους στην αξιολόγηση
Μέντορες , Ενδοσχολικοί Συντονιστές και Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικών Ομίλων ως γρανάζια του μηχανισμού επιβολής της αξιολόγησης μέσα στον ίδιο σχολικό χώρο.
Στις 25/8/2022 η κυβέρνηση δημοσίευσε στο ΦΕΚ 4509/Β/25-8-2022 τρεις υπουργικές αποφάσεις προκειμένου για την υλοποίηση των άρθρων 89, 92 και 93 του νόμου 4823/2021 της Κεραμέως για τους εκπαιδευτικούς ομίλους, τους ενδοσχολικούς συντονιστές και τους μέντορες.
Οι νέες αυτές δομές που εντάσσονται στην ατομική αξιολόγηση (μέντορες, ενδοσχολικοί συντονιστές, εκπαιδευτικοί όμιλοι) εκ των πραγμάτων θα δημιουργήσουν ανταγωνιστικές τάσεις με ομαδοποιήσεις και σύνθετες ιεραρχικές βαθμίδες εξουσίας στο εσωτερικό των σχολικών μονάδων, διαλύοντας ουσιαστικά τους συλλόγους διδασκόντων αφού θα καθιερώσουν εσωτερικούς και ανταγωνιστικούς μηχανισμούς ελέγχου στα πλαίσια της προώθησης της κουλτούρας αξιολόγησης, διαταράσσοντας τη συνοχή και αλλάζοντας τη δομή του δημόσιου σχολείου.
Μέντορες, Ενδοσχολικοί Συντονιστές και Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικών Ομίλων (που θα πριμοδοτούνται με μόρια και η θητεία τους συνεκτιμάται για την επιλογή τους ως στελέχη της εκπαίδευση) διοικητικά θα εποπτεύονται από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας, οπότε για πρώτη φορά θεσμικά, επιχειρείται να οργανωθεί ένας συνεκτικός μηχανισμός επιβολής της αξιολόγησης μέσα στον ίδιο σχολικό χώρο. Απώτερος σκοπός είναι η υποταγή του εκπαιδευτικού και η μετατροπή του σχολείου σε γραφειοκρατική μονάδα που θα αναζητά μόνη της τους πόρους λειτουργίας της.
Και δε θα είναι μόνο αυτοί που θα αποτελούν τα γρανάζια του αξιολογητικού μηχανισμού αλλά θα συνεπικουρούνται κι από άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου.
Για παράδειγμα ο Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας θα έχει και βοηθό που θα τον ορίζει ο Διευθυντής!
Η υπουργική απόφαση προβλέπει και βοηθό εκπαιδευτικό όταν ο μέντορας δεν είναι της ίδιας ή παραπλήσιας ειδικότητας με τον υποστηριζόμενο εκπαιδευτικό.
Ειδικότερα η υπουργική απόφαση προβλέπει ότι: “Σε περίπτωση που ο ορισθείς Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας δεν είναι της ίδιας ή παραπλήσιας ειδικότητας μ’ εκείνη του νεοδιόριστου ή νέας τοποθέτησης εκπαιδευτικού, συνεπικουρείται κατά την επιτέλεση των καθηκόντων και εν γένει του έργου του από έμπειρο και εξαιρετικής υπηρεσιακής και παιδαγωγικής / διδακτικής συνέπειας και επάρκειας εκπαιδευτικό της ειδικότητας του καθοδηγούμενου εκπαιδευτικού που υποδεικνύει ο/η Διευθυντής/ντρια ή ο /η Προϊστάμενος/μένη της σχολικής μονάδας”.
Ερχεται και ο «ηλεκτρονικός φάκελος»
Μέσα στον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα κληθεί κάθε εκπαιδευτικός να συντάξει και να καταθέσει έναν ηλεκτρονικό φάκελο στον οποίο «θα έχει τεκμήρια σχετικά με την επιμορφωτική εμπειρία του ως επιμορφωτή και επιμορφούμενου, το σχετικό με την παιδαγωγική και τη διδακτική συγγραφικό έργο του, το διδακτικό έργο του, τη συμμετοχή του σε ευρωπαϊκά και ερευνητικά προγράμματα, καθώς και κάθε είδους δράσεις που συμβάλλουν στην ποιοτική αναβάθμιση του ρόλου του στην εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία».
Παράλληλα, είναι υποχρεωμένος να «καταχωρίζει το αργότερο μέχρι την οργανωμένη συνάντησή του με τον αξιολογητή για συζήτηση, σχετικά με τη διδασκαλία ή το υποστηρικτικό έργο ή πρόγραμμα που κατέστη αντικείμενο παρακολούθησης, έκθεση αυτοαξιολόγησης, η οποία δύναται να παραπέμπει σε τεκμήρια που έχει καταχωρίσει στον ηλεκτρονικό φάκελό του ή να συνοδεύεται από νέα στοιχεία, που αφορούν το παιδαγωγικό ή διδακτικό έργο του, προς τεκμηρίωση των απόψεων και ισχυρισμών του».
Ποιος όμως θα είναι ο υποτιθέμενος ρόλος του Ενδοσχολικού Συντονιστή και του Mέντορα στο σχολείο;
Σύμφωνα με τον νέο νόμο για την Εκπαίδευση, εισάγεται ο θεσμός του Ενδοσχολικού Συντονιστή και του Παιδαγωγικού σύμβουλου – μέντορα των νεοδιοριζόμενων ή πρόσφατα τοποθετημένου εκπαιδευτικού στη σχολική μονάδα.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τον Ν. 4823/2021:
Άρθρο 92
Ενδοσχολικοί Συντονιστές
- Όργανα συντονισμού του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι οι Ενδοσχολικοί Συντονιστές (Συντονιστές Τάξεων ή Συντονιστές Γνωστικών Πεδίων), οι οποίοι επικουρούν τον Διευθυντή και τον Υποδιευθυντή στο έργο τους ασκώντας καθήκοντα σε θέματα που αφορούν: α) την υποστήριξη και τον συντονισμό των εκπαιδευτικών ανά ομάδες ειδικοτήτων ή ανά ομάδες τάξεων διδασκαλίας, β) τον προγραμματισμό της διδακτέας ύλης, γ) την οργάνωση δειγματικών διδασκαλιών και την ανταλλαγή καλών επαγγελματικών πρακτικών, δ) την εισαγωγή καινοτόμων εκπαιδευτικών εργαλείων διδασκαλίας και την αξιολόγησή τους και ε) τον προγραμματισμό των διαδικασιών αξιολόγησης των μαθητών. Στο πλαίσιο των ως άνω καθηκόντων, ο Ενδοσχολικός Συντονιστής συγκαλεί συναντήσεις εργασίας με εκπαιδευτικούς ομάδων ειδικοτήτων ή ομάδων τάξεων διδασκαλίας καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.
- Οι Ενδοσχολικοί Συντονιστές ορίζονται με απόφαση του Διευθυντή ή του Προϊσταμένου της σχολικής μονάδας, ο οποίος δύναται να αναθέτει στον ίδιο εκπαιδευτικό καθήκοντα Συντονιστή Τάξης ή Συντονιστή Γνωστικού Πεδίου, εφόσον τούτο εξυπηρετεί τις ανάγκες της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας.
- Με απόφαση του Διευθυντή ή του Προϊστάμενου της σχολικής μονάδας δύναται να αποφασίζεται ότι οι παιδαγωγικοί σύμβουλοι μέντορες του άρθρου 93 μπορούν να αναλαμβάνουν, παράλληλα, καθήκοντα Ενδοσχολικών Συντονιστών.
- Μετά την πρώτη εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, ως συντονιστές τάξεων ή γνωστικών πεδίων μπορούν να επιλεγούν μόνο εκπαιδευτικοί με αξιολόγηση «εξαιρετική» ή «πολύ καλή» σε όλα τα πεδία, σύμφωνα με τους χαρακτηρισμούς της παρ. 1 του άρθρου 67.
- Η θητεία ενός εκπαιδευτικού ως Ενδοσχολικού Συντονιστή (Συντονιστή Τάξης ή Γνωστικού Πεδίου) συνεκτιμάται κατά την ατομική αξιολόγησή του, καθώς και για την επιλογή του ως στελέχους εκπαίδευσης, σύμφωνα με την υποπερ. εε’ της περ. ε’ της παρ. 3 του άρθρου 33.
- Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, καθορίζονται τα προσόντα και τα κριτήρια ορισμού, η διάρκεια της θητείας, ο αριθμός των Ενδοσχολικών Συντονιστών (Συντονιστών Τάξης ή Γνωστικού Πεδίου) ανάλογα με το μέγεθος και τη δυναμικότητα της κάθε σχολικής μονάδας, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα σχετικά με την εφαρμογή του παρόντος.
Άρθρο 93
Παιδαγωγικός σύμβουλος μέντορας στη σχολική μονάδα
- Για την καθοδήγηση και την υποστήριξη της ένταξης στη σχολική μονάδα νεοδιοριζόμενου ή πρόσφατα τοποθετημένου στη σχολική μονάδα μόνιμου ή αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού με προϋπηρεσία έως πέντε (5) έτη ορίζεται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο του σχολείου ο παιδαγωγικός σύμβουλός μέντοράς του.
- Με απόφαση του Διευθυντή ή του Προϊστάμενου της σχολικής μονάδας δύναται να αποφασίζεται ότι, οι Συντονιστές Γνωστικών Πεδίων ή Τάξεων του άρθρου 92 μπορούν να αναλαμβάνουν, παράλληλα, καθήκοντα παιδαγωγικού συμβούλου μέντορα.
- Μετά από την πρώτη εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, ως παιδαγωγικοί σύμβουλοι μέντορες μπορούν να επιλεγούν μόνο εκπαιδευτικοί με αξιολόγηση «εξαιρετική» ή «πολύ καλή» σε όλα τα πεδία, σύμφωνα με τους χαρακτηρισμούς της παρ. 1 του άρθρου 67.
- Η θητεία ενός εκπαιδευτικού ως παιδαγωγικού συμβούλου μέντορα συνεκτιμάται κατά την ατομική αξιολόγησή του, καθώς και κατά την επιλογή του ως στελέχους εκπαίδευσης σύμφωνα με την υποπερ. εε’ της περ. ε’ της παρ. 3 του άρθρου 33.
- Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων καθορίζονται τα προσόντα και τα κριτήρια ορισμού, οι αρμοδιότητες, η διάρκεια της θητείας, ο αριθμός των παιδαγωγικών συμβούλων μεντόρων, ανάλογα με το μέγεθος της κάθε σχολικής μονάδας και κάθε ειδικότερο θέμα σχετικά με την εφαρμογή του παρόντος.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Αν ο Σύλλογος των Διδασκόντων δε συγκληθεί ή δε συνεδριάσει, για τα ζητήματα αρμοδιότητάς του αποφασίζει ο Διευθυντής.
Άρθρο 97
Υπαλλακτικός τρόπος άσκησης των αρμοδιοτήτων των άρθρων 47 και 47Α του ν. 4547/2018 από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας
- Εφόσον, κατά τη διάρκεια συγκεκριμένου σχολικού έτους ο σύλλογος διδασκόντων δεν συγκληθεί ή δεν συνεδριάσει ή για οποιονδήποτε λόγο δεν προβεί εν γένει στις ενέργειες της αρμοδιότητάς του, όπως αυτές καθορίζονται στα άρθρα 47 και 47Α του ν. 4547/2018 (Α’ 102), αμέσως μετά την παρέλευση δεκαημέρου από τη λήξη των προθεσμιών που ορίζονται στα άρθρα αυτά και χωρίς υπαίτια βραδύτητα, στην περίπτωση που δεν προβλέπονται προθεσμίες, ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας προβαίνει, όσον αφορά στο σχολικό αυτό έτος, σε όσες από τις ενέργειες της αρμοδιότητας του συλλόγου διδασκόντων εξακολουθούν να παραλείπονται από τον σύλλογο, με τη συνεργασία του Συμβούλου Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, εφαρμόζοντας κατά τα λοιπά αναλόγως τα ως άνω άρθρα.
- Εφόσον οι ομάδες δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης δεν καθορίσουν τις παραμέτρους της παρ. 4 του άρθρου 47 του ν. 4547/2018 ή δεν θέσουν συγκεκριμένους στόχους ή δεν προγραμματίσουν αντίστοιχες δράσεις και εν γένει δεν λάβουν όλες τις αποφάσεις της παρ. 5 του άρθρου 47, στις ενέργειες αυτές προβαίνει αμελλητί ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας, με τη συνεργασία του Συμβούλου Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, εφαρμόζοντας κατά τα λοιπά τις σχετικές διατάξεις. Οι αποφάσεις του είναι υποχρεωτικές για τους εκπαιδευτικούς που ορίζει να συμμετέχουν στις εν λόγω ομάδες.
Διαβάστε επίσης:
Το ΦΕΚ για Μέντορες, Ενδοσχολικούς Συντονιστές, Εκπαιδευτικούς Ομίλους
Όλες οι Εκπαιδευτικές Ειδήσεις, τα Τελευταία Νέα και η Επικαιρότητα, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του edweek.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο Instagram
Ακολούθησέ μας στο Twitter
Μπες στην ομάδα μας στο Viber
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Μοιράσου το άρθρο μας
Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε. – If the images are subjected to copyright contact us in order to replase them. |