ΙΕΠ – Αξιολόγηση: Νέος οδηγός με εργαλεία διερεύνησης αξόνων και αποτίμησης δράσεων

Έναν νέο οδηγό με ενδεικτικά εργαλεία διερεύνησης των αξόνων και αποτίμησης των δράσεων, στο πλαίσιο της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων εξέδωσε το ΙΕΠ.

Πιο αναλυτικά:

Εισαγωγή

Η διαδικασία της Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου βασίζεται στην τεκμηριωμένη και αναστοχαστική διερεύνηση, αποτύπωση και αποτίμηση των υφιστάμενων χαρακτηριστικών και πρακτικών της σχολικής μονάδας.

Στόχος της είναι η ανάδειξη των θετικών σημείων αλλά και ο προσδιορισμός των σημείων που χρήζουν βελτίωσης, προκειμένου – στο πλαίσιο του Συλλογικού Προγραμματισμού – να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν κατάλληλες δράσεις.

Για τον σκοπό αυτό, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν ποικίλα μεθοδολογικά εργαλεία ανάλογα με τον άξονα τον οποίο διερευνούν ή τη δράση που επιθυμούν να αποτιμήσουν, λαμβάνοντας υπόψη -και τις ιδιαιτερότητες της δικής τους σχολικής πραγματικότητας.

Ως ενδεικτικά εργαλεία διερεύνησης και αποτίμησης προτείνονται:

  • Το ερωτηματολόγιο
  • Η συνέντευξη
  • Οι ομάδες εστίασης
  • Η παρατήρηση
  • Η ανάλυση γραπτών τεκμηρίων – Ανάλυση περιεχομένου

Ως μεθοδολογική πρακτική ενίσχυσης της εγκυρότητας κατά τη χρήση των ερευνητικών εργαλείων προτείνεται η τριγωνοποίηση.

Γενικά

Στο πλαίσιο της αξιοποίησης του ερωτηματολογίου για τη διερεύνηση ενός άξονα ή την αποτίμηση της αποτελεσματικότητας μιας δράσης, είναι σημαντικό να εξασφαλιστεί ότι οι ερωτήσεις καλύπτουν κατά το δυνατόν όλο το εύρος, όλες τις πτυχές του.

Τυπολογία ερωτήσεων

Οι ερωτήσεις ως προς την τυπολογία τους μπορεί να είναι «κλειστές» ή «ανοιχτές». Οι «κλειστές» ερωτήσεις μπορεί να διερευνήσουν όχι μόνο γεγονότα/δεδομένα αλλά και αντιλήψεις, γνώμες, εκτιμήσεις και μπορεί να διατυπώνονται με τη μορφή δήλωσης, στην οποία οι ερωτώμενοι καλούνται να εκφράσουν τη συμφωνία ή διαφωνία τους σε κλίμακα αποδοχής/συμφωνίας ή διαφωνίας.

Οι πιθανές αυτές εκ των προτέρων δομημένες απαντήσεις συγκροτούν μια κλίμακα απαντήσεων, συνηθέστερα πεντάβαθμη, γνωστή ως κλίμακα Likert. Οι «ανοιχτές» ερωτήσεις, αντίθετα, δίνουν τη δυνατότητα στους ερωτώμενους να εκφράσουν σε ρέοντα λόγο τις εκτιμήσεις/απόψεις τους με έναν πιο λεπτομερή και τεκμηριωμένο τρόπο.

Σχεδιασμός

Ιδιαίτερης σημασίας είναι ο σχεδιασμός και η δόμηση του ερωτηματολογίου, σε έντυπη ή και ψηφιακή μορφή, κατά τρόπο που να προδιαθέτει θετικά τον ερωτώμενο και να τον διευκολύνει στη συμπλήρωσή του.

Η οργάνωσή του χρειάζεται να βασίζεται σε μια λογική σειρά, στο πλαίσιο της οποίας θέματα αλληλοσχετιζόμενα βρίσκονται μαζί, και να ακολουθεί μια πορεία κλιμακούμενης δυσκολίας, ξεκινώντας από τις ερωτήσεις εκείνες που είναι πιο εύκολο να απαντηθούν.

Η σαφήνεια στη διατύπωση των ερωτήσεων ή/και προτάσεων στις οποίες καλείται να τοποθετηθεί ο κάθε ερωτώμενος, οι κατάλληλα διατυπωμένες και σαφείς διευκρινιστικές οδηγίες αλλά και η ανωνυμία θεωρούνται –κατά περίπτωση– σημαντικοί παράγοντες για την εξασφάλιση απαντήσεων κατά το δυνατόν αξιόπιστων και ως εκ τούτου αξιοποιήσιμων για την αποτίμηση του υπό διερεύνηση άξονα ή της δράσης.

Μια σύντομη δήλωση στην αρχή για τον σκοπό της διερεύνησης και τη σημασία της συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου, καθώς και ο προσδιορισμός μιας καταληκτικής ημερομηνίας για την παράδοση/υποβολή του μπορεί να διευκολύνουν την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας.

Ακολουθούν Παραδείγματα…

Διαβάστε επίσης:

ΙΕΠ: Οδηγός Προγραμματισμού και Αξιολόγησης του έργου της σχολικής μονάδας

Διαβάστε τις Εκπαιδευτικές Ειδήσεις, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του edweek.gr

   Μπες στην ομάδα μας στο Viber!

Μοιράσου το άρθρο:

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.