Νομοσχέδιο για την εκπαίδευση: Αντιδρούν εκπαιδευτικοί και αντιπολίτευση

Μετά από μια περιπετειώδη σχολική χρονιά για μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό,  με κλειστά σχολεία για τουλάχιστον έξι μήνες και όλες τις δυσκολίες που προκάλεσε ο κορωνοϊός, η  υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως φέρνει για ψήφιση μέσα στο καλοκαίρι ένα νομοσχέδιο που αποτελεί casus belli για την εκπαιδευτική κοινότητα.

Χαρακτηριστική η αποστροφή κορυφαίου κυβερνητικού παράγοντα,  ο οποίος μιλά ανοιχτά για “μάχη των μαχών”, ενόσω από το Μαξίμου θα επιδιώξουν να στείλουν προς την κοινωνία το μήνυμα ότι “διαμορφώνουμε συνθήκες αξιοκρατίας”.

Όπως υποστηρίζουν τα συνδικαλιστικά σωματεία των εκπαιδευτικών, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που ουσιαστικά αποδυναμώνει τον ρόλο των συλλογικών οργάνων, όπως του Συλλόγου Διδασκόντων, αλλά δίνει υπερεξουσίες σε μονοπρόσωπα όργανα, όπως είναι οι διευθυντές των σχολικών μονάδων και τα στελέχη εκπαίδευσης.

Και προσθέτουν με νόημα ότι η κατάθεση και ψήφιση του νομοσχεδίου στο μέσον του καλοκαιριού «γίνεται σκόπιμα», προκειμένου να περάσει «στα μαλακά», με τα σχολεία κλειστά και τους περισσότερους εκπαιδευτικούς σε διακοπές.

Σκληρή αξιολόγηση και στο βάθος απολύσεις;

Με το νομοσχέδιο, υποστηρίζουν οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών, προωθείται η «σκληρή» διπλή αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, τόσο από τον σύμβουλο, όσο και από τον διευθυντή του σχολείου, μέσα από μια κλίμακα τεσσάρων βαθμίδων. Επιπλέον, όπως διευκρινίζουν, η παράλληλη δομή των συμβούλων εκπαίδευσης, που αναμένεται να δημιουργηθεί, πιθανότατα θα έχει εποπτικό χαρακτήρα.

Οι εκπαιδευτικοί ανησυχούν πως η «σκληρή» αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και το γενικότερο πλαίσιο που προωθείται με το νομοσχέδιο, προμηνύουν «τιμωρίες» κατά των εκπαιδευτικών, ακόμα και απολύσεις.

Παράλληλα, με το πολλαπλό βιβλίο, όπως τονίζουν, το υπουργείο ουσιαστικά καταργεί το ενιαίο βιβλίο διδασκαλίας σε όλη την Ελλάδα και μεταθέτει την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς και τους συλλόγους διδασκόντων, αναφορικά με το περιεχόμενο των διδακτικών προγραμμάτων.

Να σημειωθεί, επίσης, ότι η ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Ελλάδας) καταγγέλλει τον αποκλεισμό της από το διάλογο, παρά το γεγονός ότι το νομοσχέδιο αφορά και στην αξιολόγηση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και σχολείων.

Καυτό φθινόπωρο

Παρότι η ΟΛΜΕ επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί όταν δει ολόκληρο το νομοσχέδιο, κινητοποιήσεις, αντιδράσεις και καυτό φθινόπωρο  προαναγγέλλουν με διαρροές οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες που βλέπουν την αξιολόγηση ως “όχημα” εξόδου των εκπαιδευτικών από το δημόσιο.

Οι πρώτες αντιδράσεις  έχουν ήδη καταγραφεί, κυρίως ενάντια στις προβλέψεις του νομοσχεδίου για την ατομική αξιολόγηση, ενώ φαίνεται πως η συνάντηση Κεραμέως με ΟΛΜΕ και ΔΟΕ δεν είχε τα επιθυμητά για το υπουργείο Παιδείας αποτελέσματα, παρότι η σχετική ανακοίνωση έκανε λόγο για συνέχιση του διαλόγου.

Οι πρώτες κυβερνητικές αντιδράσεις ήταν δεδομένες. Ποντάροντας στον κοινωνικό αυτοματισμό είναι χαρακτηριστικό ότι από την επόμενη κιόλας μέρα των διαρροών για σφοδρές αντιδράσεις των εκπαιδευτικών, τα φιλοκυβερνητικά μέσα ενημέρωσης επιχειρούν να τους «τραβήξουν το αυτί». με δημοσιεύματα αγανάκτησης του τύπου: «Οι εκπαιδευτικοί δε θέλουν να αξιολογηθούν»!

Αντιδράσεις κομμάτων

ΣΥΡΙΖΑ: «Αυταρχισμός σε εκπαιδευτικούς και παιδιά»

«Μέσα στην πανδημία, με ευθύνη της κυβέρνησης η εκπαίδευση πήγε από το κακό στο χειρότερο», δήλωσε ο Νίκος Φίλης, τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, για το εκπαιδευτικό νομοσχέδιο που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο.

Και προσέθεσε: «Εκτοξεύτηκαν οι κοινωνικές-εκπαιδευτικές ανισότητες, αντιμετωπίστηκαν με αυταρχισμό οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά. Κι ενώ βρισκόμαστε μπροστά σε μια δύσκολη χρονιά, κατά την οποία πρέπει να αποκατασταθεί η λειτουργία του σχολείου, να προωθηθεί η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, ώστε να αντιμετωπιστούν τα μαθησιακά και τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα των μαθητών, η κυβέρνηση καταφεύγει σε μέτρα που θα επιδεινώσουν την κατάσταση και θα οδηγήσουν στην περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου».

Ο κ. Φίλης τόνισε πως δεν πρόκειται για νέες ιδέες, «αλλά για επανάληψη χρεοκοπημένων παιδαγωγικών αντιλήψεων του νεοφιλελεύθερου -‘αγοραίου’ σχολείου, με τις οποίες προάγονται ο ανταγωνισμός και η ανασφάλεια και όχι η ηρεμία και η συνεργασία στη σχολική ζωή».

Επιπλέον, ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε ότι «επανέρχονται παλαιοκομματικά πρότυπα, όπως ο παντοδύναμος διευθυντής σχολικής μονάδας, καθώς και ο αλήστου μνήμης ‘επιθεωρητισμός’, με πρόσχημα την αξιολόγηση. Στην ουσία, εξαφανίζεται ο Σύλλογος Διδασκόντων και το σχολείο ολοένα και περισσότερο προσομοιάζει με ‘υποκατάστημα’ εμπορικής αλυσίδας».

Και έκανε λόγο για «κατηγοριοποίηση των σχολείων ανά γειτονιά και Δήμο. Αντί για άριστα σχολεία για όλα τα παιδιά, τα σχολεία διαχωρίζονται σε ‘καλά’ και ‘κακά’, ένα μέτρο που αποτελεί το πρώτο βήμα για να επιβληθούν τιμωρίες με τη μορφή στέρησης πόρων, όπως ήδη έχει συμβεί με τα Πανεπιστήμια», ανέφερε ο Ν. Φίλης.

Τέλος, δήλωσε πως η μάχη για ένα δημοκρατικό, συμμετοχικό, συμπεριληπτικό σχολείο της γνώσης και της προκοπής «θα δοθεί με ένταση μέσα και έξω από τη Βουλή. Και θα κριθεί στα σχολεία και τα Πανεπιστήμια, όταν θα ανοίξουν με το καλό τον Σεπτέμβριο»

ΚΚΕ: Ασφυκτικός έλεγχος των εκπαιδευτικών και κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών

«Το νομοσχέδιο για την παιδεία, που παρουσιάστηκε σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο, προβλέπει ασφυκτικό έλεγχο των εκπαιδευτικών και παραπέρα κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών, που θα εντείνουν τις μορφωτικές ανισότητες», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ.

Ο Περισσός κάνει λόγο για «νέες μεθοδεύσεις του υπουργείου Παιδείας, για εφαρμογή της αξιολόγησης με κριτήρια άκρως αντιπαιδαγωγικά, που πρέπει να απορριφθούν μαζικά από τον κόσμο της εκπαίδευσης, όπως απαντήθηκαν και οι προηγούμενες απόπειρες».

Και επισημαίνει πως «στο υποκριτικό σύνθημα της κυβέρνησης ‘αυτός που αξιολογεί, αξιολογείται’, πρέπει να αντιπαραθέτει η ανάγκη ‘αυτός που μορφώνει, πρέπει να βοηθιέται ουσιαστικά’».

Η προώθηση της «αυτονομίας» της σχολικής μονάδας, που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο, «όχι μόνο δεν βοηθά τους εκπαιδευτικούς να κάνουν καλύτερα το μάθημά τους, αλλά δεσμεύει ακόμα περισσότερο το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής λειτουργίας στις υπάρχουσες κοινωνικές και μορφωτικές ανισότητες, δημιουργώντας σχολεία πολλών ταχυτήτων», υπογραμμίζει το ΚΚΕ.

Και αναφέρει πως το βασικό ζήτημα σήμερα είναι να δημιουργηθούν σχολικά βιβλία, που θα αναπτύσσουν την αγάπη για τη γνώση, θα καλλιεργούν την αντίληψη ότι η αλήθεια είναι αντικειμενική και μπορεί να κατακτηθεί από τον άνθρωπο, για να ερμηνεύσει και να αλλάξει τον κόσμο.

Και αυτά τα βιβλία «να είναι δωρεάν, ίδια και ενιαία για όλα τα παιδιά», τονίζει ο Περισσός, προσθέτοντας πως προκύπτουν επιπλέον ερωτηματικά οι ανακοινώσεις για το πολλαπλό βιβλίο, «για το αν τελικά θα εξασφαλίζεται η δωρεάν παροχή τους».

Το ΚΚΕ απορρίπτει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και καλεί «σε θέση μάχης τον κόσμο της εκπαίδευσης, όλο το λαό, για να μην περάσουν οι αρνητικές αλλαγές».

Να σημειωθεί, πάντως, ότι η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, προσκάλεσε με επιστολή της τους υπεύθυνους Παιδείας των Κοινοβουλευτικών Ομάδων, προκειμένου να συναντηθούν και να συζητήσουν θέσεις και απόψεις, που αφορούν στους άξονες του επερχόμενου νομοσχεδίου του υπουργείου, ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη διαμόρφωσή του.

Να επισημάνουμε ότι στο νομοσχέδιο αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας πως «η εκπαίδευση, το σχολείο μας, έχει έρθει η ώρα να απεγκλωβιστεί από το υπουργείο. Τα μαθήματα να γνωρίζουν νέους ορίζοντες, οι διδάσκοντες να αξιολογούν, αλλά και να αξιολογούνται σωστά».

Και προσέθεσε πως, στο εξής, «οι σχολικές μονάδες αυτονομούνται στις τάξεις», κάτι που, όπως είπε, το θεωρεί «εξαιρετικά σημαντική τομή».

Παράλληλα, ανέφερε ότι θα υπάρχει ανοιχτή επιλογή βιβλίων και εναλλακτικές μέθοδοι εξέτασης, «ώστε να καταργηθεί η αποστήθιση και να καλλιεργηθεί η κριτική σκέψη, αλλά και η συνεργασία μεταξύ των μαθητών».

Μιλώντας για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε πως, με το νέο νομοσχέδιο, «ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει κεντρικό, πρωταγωνιστικό παιδαγωγικό ρόλο, γι’ αυτό εξάλλου και θα επιμορφώνεται διαρκώς, ενώ το έργο του θα αποτιμάται, ώστε να έχει κάθε βοήθεια να γίνει καλύτερος, να γίνει καλύτερη. Με μια αλλαγή που περιγράφεται με τρεις λέξεις: ελευθερία, αυτονομία, λογοδοσία».

Με πληροφορίες και από το tovima.gr

Διαβάστε επίσης:

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας

Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών: Η ΝΔ πρέπει πρώτα να συγκρουστεί με τον εαυτό της

Διαβάστε τις Εκπαιδευτικές Ειδήσεις, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του edweek.gr

   Μπες στην ομάδα μας στο Viber!

Μοιράσου το άρθρο:

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.