Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών: Η ΝΔ πρέπει πρώτα να συγκρουστεί με τον εαυτό της

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Την επόμενη Τετάρτη 23 Ιουνίου αναμένεται να συζητηθεί στο υπουργικό συμβούλιο το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου παιδείας  για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευσησύμφωνα με ρεπορτάζ του εκπαιδευτικού ιστότοπου esos  .

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, προχωρά ακάθεκτη σε νέο κύμα μεταρρυθμίσεων εντός του καλοκαιριού, φέρνοντας προς ψήφιση μέσα στον Ιούλιο ένα νέο πολυνομοσχέδιο, το 7ο κατά σειρά στη διάρκεια της υπουργικής της θητείας. Η μεγαλύτερη αλλαγή του νέου νομοσχεδίου -η οποία αποτέλεσε και το μεγαλύτερο «αγκάθι» καθ’ όλη την προηγούμενη δεκαετία- αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Αυτό το καλοκαίρι λοιπόν η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα μπει στο 2ο στάδιο της αξιολόγησης, το στάδιο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που θα περιλαμβάνει και τους όρους και τις προϋποθέσεις κρίσης – επιλογής νέων στελεχών εκπαίδευσης.

Θυμίζουμε ότι με τον νόμο 4692/2020 ψηφίστηκε πέρυσι τον Ιούνιο και θεσμοθετήθηκε «ο προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου, των συλλογικών δράσεων και των ερευνητικών διαδικασιών, καθώς και η διττή αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό έργο τους», το λεγόμενο 1ο στάδιο, το οποίο η μεγάλη πλειοψηφία των συνδικαλιστικών οργανώσεων κατάφερε να «κάψει» την ουσιαστική του υλοποίηση.

Οι μέχρι σήμερα ανακοινώσεις των συνδικάτων των εκπαιδευτικών αλλά και της αντιπολίτευσης προσανατολίζουν σε μια μάχη άνευ προηγούμενου και προμηνύουν ένα “θερμό” καλοκαίρι στην Παιδεία.

Η μάχη δε θα είναι μόνο μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, αλλά θα συμπαρασύρει και εσωτερικές μάχες στην γαλάζια παράταξη αφού οι συνδικαλιστές δάσκαλοι και καθηγητές και της ΝΔ  – ΔΑΚΕ  δεν επιθυμούν να ακούσουν το παραμικρό περί αξιολόγησης.

Η θέση της κυβερνητικής παράταξη ΔΑΚΕ είναι πάγια και αποτυπώνει τη στάση του κλάδου κατά της αξιολόγησης.

Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή της η  Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών (ΔΑΚΕ) Καθηγητών αναφέρει ότι «η αξιολόγηση δεν πρέπει να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και πρέπει να έχει στόχο την επισήμανση τυχόν αδυναμιών του εκπαιδευτικού και τη βελτίωσή του. Ως εκ τούτου πρέπει να συνδέεται άμεσα με την υλοποίηση συστηματικών επιμορφωτικών προγραμμάτων για τους εκπαιδευτικούς». «Αρνούμαστε την ανάμειξη της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), τόσο στην αυτοαξιολόγηση όσο και στην επικείμενη σύνταξη του Προεδρικού Διατάγματος για την ατομική αξιολόγηση. Η ΑΔΙΠΠΔΕ δεν έχει καμία σχέση με την εκπαιδευτική πραγματικότητα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και συνεπώς αποτελεί εξωτερικό αξιολογητή. Η διαχρονική θέση της ΔΑΚΕ είναι η εξής: Όχι στην εξωτερική αξιολόγηση. Επίσης, αντιτιθέμεθα στην πρόταση για ανάρτηση της έκθεσης της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας στην ιστοσελίδα του σχολείου, γιατί η διαδικασία αυτή μπορεί να οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων», συμπληρώνει η συνδικαλιστική παράταξη.

Επίσης, η ΔΑΚΕ δηλώνει ότι αρνείται την ανάμειξη των δήμων, των γονέων και των μαθητών (σχολικό συμβούλιο) στη διαδικασία σύνταξης της έκθεσης της αυτοαξιολόγησης. «Δεν έχουν καμία επιστημονική επάρκεια για να κρίνουν το εκπαιδευτικό έργο της σχολικής μονάδας», λέει.

Ως προς την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μέσω Π.Δ. που αναμένεται από τον Σεπτέμβριο, η ΔΑΚΕ Καθηγητών δηλώνει ότι η σχετική πρωτοβουλία είναι πρόωρη. «Σε μια χώρα που δεν έχει καμία κουλτούρα αξιολόγησης και στο παρελθόν η αξιολόγηση χρησιμοποιήθηκε ως μηχανισμός χειραγώγησης, επιβάλλεται πρώτα να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών προς το υπουργείο Παιδείας ως θεσμό. Για τον λόγο αυτό πιστεύουμε ότι για εύλογο χρονικό διάστημα πρέπει να ισχύσει η διαδικασία αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων και να αναμένουμε τα αποτελέσματά της. Είναι σίγουρο ότι όποια συζήτηση για την κατάθεση του προαναφερθέντος Π.Δ. θα δυναμιτίσει το απαραίτητο κλίμα εμπιστοσύνης», υποστηρίζει.

Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση της ΔΑΚΕ Δ.Ε. (Φεβρουάριος 2021)

Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε, καταρχάς,  θεωρεί άκαιρη τη στιγμή που επέλεξε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας,  να καταθέσει και να ψηφίσει το πολυνομοσχέδιο για την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Σε περίοδο κρίσης, που επιβάλλεται να υπάρχει κλίμα εθνικής ενότητας, για να ξεπεραστεί η θεομηνία, η κατάθεση και η ψήφιση νομοσχεδίου, που προκαλεί εντάσεις εντός της εκπαιδευτικής κοινότητας, δεν είναι η καλύτερη πολιτική επιλογή. Επίσης, η έλλειψη διαλόγου μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και των εκπαιδευτικών συνδικάτων θεωρούμε ότι είναι απαράδεκτη. Η άποψη μας είναι ότι έπρεπε να επιστρέψει πρώτα η κανονικότητα στην ελληνική κοινωνία, να ακολουθήσει διάλογος του Υπουργείου με τα εκπαιδευτικά συνδικάτα (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ) και μετά η κυβέρνηση να νομοθετήσει.

Δεν αμφισβητούμε το συνταγματικό δικαίωμα της κυβέρνησης να νομοθετεί, διαμαρτυρόμαστε, γιατί αναλαμβάνει νομοθετικές πρωτοβουλίες στον χώρο της εκπαίδευσης, που προκαλούν αντιπαραθέσεις εν μέσω πανδημίας.  

Όσον αφορά το περιεχόμενο του νόμου, η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε έχει σοβαρούς ενδοιασμούς σε συγκεκριμένες πτυχές του.

Αρνούμαστε την ανάμειξη της ΑΔΙΠΠΔΕ, τόσο στην αυτοαξιολόγηση, όσο και στην επικείμενη σύνταξη του Π.Δ. για την ατομική αξιολόγηση. Η ΑΔΙΠΠΔΕ δεν έχει καμία σχέση με την εκπαιδευτική πραγματικότητα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και συνεπώς αποτελεί εξωτερικό αξιολογητή. Η διαχρονική θέση της ΔΑΚΕ είναι η εξής: «Όχι στην εξωτερική αξιολόγηση». Επίσης, αντιτιθέμεθα στην πρόταση για ανάρτηση της έκθεσης της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας στην ιστοσελίδα του σχολείου, γιατί η διαδικασία αυτή μπορεί να οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων. Επιπροσθέτως, αρνούμαστε την ανάμειξη των Δήμων, των Γονέων και των Μαθητών (Σχολικό Συμβούλιο) στη διαδικασία σύνταξης της έκθεσης της αυτοαξιολόγησης. Δεν έχουν καμία επιστημονική επάρκεια, για να κρίνουν το εκπαιδευτικό έργο της σχολικής μονάδας.

Από θέση αρχής η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε είναι υπέρ της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας. Θεωρούμε ότι, εφόσον η διαδικασία αυτή περιοριστεί σε καθαρά εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά πλαίσια, θα βοηθήσει το εκπαιδευτικό έργο. Τη θέση αυτή είχαμε διατυπώσει και επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, η οποία επιχείρησε να προωθήσει το δικό της σχέδιο αυτοαξιολόγησης. Κανείς λοιπόν, δε μπορεί να κατηγορήσει τη ΔΑΚΕ Εκπαιδευτικών Δ.Ε για στήριξη της κυβερνητικής πολιτικής. Είναι πάγια θέση της παράταξής μας, ανεξάρτητα με την κυβέρνηση, που κυβερνά τον τόπο.

Όμως, η περίοδος που η πολιτική ηγεσία επέλεξε για την έναρξη της αυτοαξιολόγησης μας οδηγεί να διατυπώσουμε σοβαρές ενστάσεις. Είναι αδιανόητο να επιχειρηθεί το εν λόγω εγχείρημα σε μία χρονιά, που η εκπαιδευτική διαδικασία έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από την πανδημία. ΕΠΙΣΗΣ, ΟΙ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΙΣΧΥΡΕΣ.

Θεωρούμε ότι επιβάλλεται η άμεση αναστολή της συγκεκριμένης διάταξης για το παρόν σχολικό έτος. Είναι αδόκιμο εν μέσω των απρόβλεπτων συνεπειών ενός ασύμμετρου κινδύνου, όπως είναι η πανδημία, το ΥΠΑΙΘ, δίχως τις αυτονόητες συζητήσεις με τον κλάδο και δίχως να συνυπολογίζει την επιπλέον πίεση που υφίσταται ο εκπαιδευτικός (εξ αποστάσεως διδασκαλία, απαγόρευση μετακινήσεων, επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού, κρούσματα σε σχολεία και εκπαιδευτικούς κ.α.), να προωθεί διατάξεις που αφορούν στην αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων.  Το Υπουργείο Παιδείας δεν πρέπει να κρύβεται πίσω από σλόγκαν «όποιος αξιολογεί αξιολογείται», αλλά να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα στο χώρο της εκπαίδευσης με σύνεση και ρεαλισμό.

Όσον αφορά το επικείμενο Π.Δ για την ατομική αξιολόγηση, η ΔΑΚΕ Καθηγητών θεωρεί ότι κάθε τέτοια πρωτοβουλία  είναι πρόωρη. Σε μία χώρα , που δεν έχει καμία κουλτούρα αξιολόγησης και στο παρελθόν η αξιολόγηση χρησιμοποιήθηκε ως μηχανισμός χειραγώγησηςεπιβάλλεται πρώτα να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών προς το Υπουργείο Παιδείας ως θεσμό. Για τον λόγο αυτό πιστεύουμε ότι για ένα εύλογο χρονικό διάστημα πρέπει να ισχύσει η διαδικασία αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων (όταν επανέλθουμε στην κανονικότητα) και όταν επιτευχθεί το απαραίτητο κλίμα εμπιστοσύνης, να αρχίσει ο διάλογος για την ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού. Η διαχρονική θέση της ΔΑΚΕ για την ατομική αξιολόγηση είναι η εξής:

  • Είμαστε υπέρ της ατομικής αξιολόγησης, που δε θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.
  • Η ατομική αξιολόγηση πρέπει να έχει ως στόχο την επισήμανση τυχόν αδυναμιών του εκπαιδευτικού και τη βελτίωσή του, ώστε να προκύψει το μέγιστο δυνατό  εκπαιδευτικό αποτέλεσμα.
  • Αρνούμαστε την ατομική αξιολόγηση που έχει ως στόχο την μισθολογική καθήλωση, την μισθολογική υποβάθμιση, την υποχρεωτική μετάταξη σε άλλο Υπουργείο ή την απόλυση.
  • Την τελευταία δεκαετία, την περίοδο των μνημονίων, είχαμε τονίσει ότι δεν είναι δυνατή η ατομική αξιολόγηση, γιατί πρώτιστο μέλημα όλων των Υπουργών Παιδείας ήταν η περιστολή του εργασιακού κόστους στον χώρο της εκπαίδευσης και δευτερεύον ζήτημα γι’ αυτούς ήταν η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Από αυτήν την κατάσταση δεν έχουμε ξεφύγει, αφού οι μισθοί μας παραμένουν σε μνημονιακά επίπεδα και δεν προβλέπονται αυξήσεις στο προσεχές μέλλον.
  • Μεγάλο μέρος του εκπαιδευτικού έργου προσφέρεται από εκπαιδευτικούς που έχουν το μάθημα ως δεύτερη ή και τρίτη ανάθεση και είναι δεδομένο ότι αυτοί οι συνάδελφοι διδάχτηκαν το σχετικό αντικείμενο στα Πανεπιστήμια πλημμελώς ή καθόλου. Μάλιστα, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ πολλαπλασιάστηκε το φαινόμενο της τρίτης ανάθεσης μαθημάτων. Δεν είναι δυνατόν να αξιολογηθούν συνάδελφοι για αντικείμενα που διδάσκουν αναγκαστικά.

Είναι λοιπόν προφανές ότι η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε δεν ακολουθεί την ισοπεδωτική πολιτική των αριστερών παρατάξεων και δε ζητά απόσυρση της αυτοαξιολόγησης. Θεωρούμε, όμως, απολύτως λογικό να παγώσει κάθε διαδικασία αυτοαξιολόγησης την παρούσα περίοδο.

Ε.Ε. ΔΑΚΕ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Δ.Ε

Διαβάστε επίσης:

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Πώς θα αξιολογηθούν 160.000 εκπαιδευτικοί

Διαβάστε τις Εκπαιδευτικές Ειδήσεις, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του edweek.gr

   Μπες στην ομάδα μας στο Viber!

Μοιράσου το άρθρο:

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.