Αξιολόγηση: Προσχηματικές οι περισσότερες σχολικές δράσεις χάριν των δεικτών | Δώρα Κουντουρά

Αξιολόγηση: Από φέτος τα σχολεία αγωνιούν να «τικάρουν» δείκτες στην πλατφόρμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) εφευρίσκοντας ακόμη και προσχηματικές δράσεις ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των δεικτών

  • Γράφει η Δώρα Κουντουρά *

Εκπληρώνει τον προγραμματικό της στόχο η αυτοαξιολόγηση;

Η αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας είναι μια διαδικασία με δυσκολίες. Ακόμη και όσοι συμμετείχαν σε αυτή οικειοθελώς και όχι επειδή είναι επιβεβλημένη, αντιμετώπισαν πληθώρα προβλημάτων. Κατ’ αρχάς, η αυτοαξιολόγηση εγκαινιάστηκε αμέσως μόλις άνοιξαν τα σχολεία, έπειτα από ενάμιση χρόνο τηλεκπαίδευσης, πριν ακόμη κατορθώσουμε –μαθητές και καθηγητές– να ξαναβρούμε τον βηματισμό μας. Φέτος, ο φόρτος εργασίας και οι περιορισμοί έχουν αυξηθεί δραματικά λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Η μεταξύ μας συνεργασία εντός ωραρίου είναι πρακτικώς αδύνατη. Συνεπώς, η χρονοβόρα γραφειοκρατική διαδικασία της αυτοαξιολόγησης μεταφέρεται σε ώρες εκτός ωραρίου.

Τι διαπιστώνουμε όμως αν εξετάσουμε κατά πόσον η αυτοαξιολόγηση εκπληρώνει ουσιαστικά τον προγραμματικό της στόχο; Ότι στο μεγαλύτερο τουλάχιστον μέρος της εξαντλείται σε προσχηματισμούς. Και δεν είναι, κατά κύριο λόγο, οι εκπαιδευτικοί υπεύθυνοι για αυτό. Πολλοί εκπαιδευτικοί ήδη υλοποιούσαν δράσεις και προγράμματα, με διάθεση προσφοράς και ουσιαστικής σύνδεσης με τους μαθητές τους. Για να τα πραγματώσουν, προσέφεραν οικειοθελώς τον προσωπικό τους χρόνο, σε σχολεία χωρίς κατάλληλες υποδομές και υλικά μέσα, γεγονός που και σήμερα ισχύει.

Από φέτος, όμως, τα σχολεία αγωνιούν να «τικάρουν» δείκτες στην πλατφόρμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Εξαναγκάζονται, έτσι, ακόμη και να εφεύρουν δράσεις, έστω και προσχηματικές, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των δεικτών. Ως αποτέλεσμα, εξισώνεται συχνά το ουσιαστικό με το προσχηματικό, αφού το μόνο που αξιολογείται είναι ό,τι γράφεται στην πλατφόρμα. Μέχρι πρότινος μας ενέπνεε η επιθυμία να κάνουμε όμορφα και δημιουργικά πράγματα με τους μαθητές μας. Σήμερα πρυτανεύει η αγωνία να περάσουμε στις «εξετάσεις» και το σχολείο μας να διαφημιστεί ή τουλάχιστον να μη δυσφημιστεί. Κατά ειρωνικό τρόπο, αυτό μας φέρνει κοντά στους μαθητές μας: και αυτοί από τους βαθμούς τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις αξιολογούνται.

Πιο συγκεκριμένα, ο βαθμός επιτυχίας ενός σχολείου σε ένα δείκτη κρίνεται σχεδόν αποκλειστικά από το «παραδοτέο». Για παράδειγμα, ένας θεατρικός όμιλος που δουλεύει για μια ολόκληρη χρονιά ώστε να ανεβάσει μια παράσταση, θα βαθμολογηθεί αρνητικά αν η παράσταση, τελικά, δεν ανεβεί στο τέλος της χρονιάς, αλλά μεταφερθεί στην αρχή της επόμενης. Ο,τι κέρδισαν τα παιδιά από τη διαδικασία δεν αξιολογείται. Απουσιάζει, τέλος, σε γενικές γραμμές –ίσως λόγω υγειονομικών συνθηκών– η ουσιαστική διά ζώσης συνεργασία ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και στους συμβούλους – αξιολογητές. Ολα τα παραπάνω επιφέρουν σοβαρά προβλήματα στη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται η όποια ουσιαστική αξία του εγχειρήματος.

* Η κ. Δώρα Κουντουρά είναι φιλόλογος στο 1ο Γενικό Λύκειο Νέου Ψυχικού.

kathimerini.gr

Όλες οι Εκπαιδευτικές Ειδήσεις, τα Τελευταία Νέα  και η Επικαιρότητα, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του edweek.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο Instagram
Ακολούθησέ μας στο Twitter
Μπες στην ομάδα μας στο Viber
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Μοιράσου το άρθρο μας

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.  – If the images are subjected to copyright contact us in order to replase them.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.