Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Ποιοι ελέγχουν το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης και με ποια κριτήρια

Πώς θα αξιολογείται ο εκπαιδευτικός ως προς το παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης. Το θεσμικό πλαίσιο – Πεδία, κριτήρια και κατηγοριοποίηση.

Το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης θα αξιολογείται  τόσο από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης όσο και από τον Διευθυντή του σχολείου.

Για τον μεν Διευθυντή είναι ένα από τα  αξιολογητικα κριτήρια στο πεδίο Α2 (παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης), για δε τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης είναι ένα από τα πέντε κριτήρια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στο πεδίο Α1 (διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού).

Παρατηρώντας τα κριτήρια θα διαπιστώσουμε ότι η εξέταση του παιδαγωγικού κλίματος και από τους δύο αξιολογητές θα γίνεται λίγο -πολύ με τα ίδια κριτήρια.

Ας τα δούμε αναλυτικά:

Τα κριτήρια για τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης, είναι:

Αξιολογούνται η συμβολή του εκπαιδευτικού στη δημιουργία κλίματος μάθησης μέσα στην τάξη, στην προώθηση πνεύματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού μεταξύ του ιδίου και των μαθητών, στην πρόληψη προβλημάτων πειθαρχίας, στην επίλυση διαφορών και στη διαχείριση συγκρούσεων, η επίδρασή του στη στάση των μαθητών απέναντι στη μάθηση, οι ευκαιρίες για εποικοδομητικό διάλογο, η ενεργητική συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η σχέση των μαθητών με τον εκπαιδευτικό, τους συμμαθητές.

Τα κριτήρια για τον Διευθυντή, είναι:

Αξιολογείται η συμβολή του εκπαιδευτικού στη δημιουργία κλίματος μάθησης μέσα στην τάξη, στην προώθηση πνεύματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού μεταξύ του ιδίου και των μαθητών στην εμπλοκή τους στη μαθησιακή διαδικασία, στην πρόληψη προβλημάτων πειθαρχίας, στην επίλυση διαφορών και στη διαχείριση συγκρούσεων και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.

Αναστοχασμός της διδασκαλίας – Αυτοαξιολόγηση

Ο  “αναστοχασμός της διδασκαλίας – Αυτοαξιολόγηση”, είναι ένα άλλο σημείο που θα αξιολογείται ο εκπαιδευτικός και από τους δύο αξιολογητές

Από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης θα αξιολογείται η ικανότητα αναστοχασμού του εκπαιδευτικού ως προς τη διδασκαλία και το παιδαγωγικό έργο του, κριτικής επανεξέτασης των πρακτικών του, εντοπισμού των προβληματικών σημείων της διδασκαλίας του και εξεύρεσης λύσεων για την αντιμετώπισή τους.

Από τον τον Διευθυντή θα αξιολογείται η ικανότητα αναστοχασμού του εκπαιδευτικού, ως προς τη διαχείριση του παιδαγωγικού κλίματος της τάξης, την κριτική επανεξέταση των πρακτικών του, τον εντοπισμό των προβληματικών σημείων στη διαχείριση του κλίματος και την υιοθέτηση σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων για την αντιμετώπισή τους.

Πεδία και κριτήρια αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών

Το έργο των εκπαιδευτικών αξιολογείται τεκμηριωμένα σε τετράβαθμη περιγραφική κλίμακα, στην οποία το έργο τους διαβαθμίζεται από εξαιρετικό, σε πολύ καλό, σε ικανοποιητικό ή σε μη ικανοποιητικό, ως προς δύο (2) πεδία:
Α) το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, το οποίο εξειδικεύεται σε Α1) γενική και ειδική διδακτική του γνωστικού αντικειμένου και Α2) παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης και Β) υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια του εκπαιδευτικού.

Εν κατακλείδι ο εκπαιδευτικός είναι ο βασικός δημιουργός και διαμορφωτής του θετικού παιδαγωγικού κλίματος μέσα στη σχολική τάξη. Το παιδαγωγικό κλίμα που αναπτύσσεται μέσα σε μια τάξη, είναι ένας ισχυρός παράγοντας αποτελεσματικότητας. Οι τρόποι με τους οποίους ο εκπαιδευτικός αντιμετωπίζει τους μαθητές, διαμορφώνει τη διδασκαλία του (από την επιλογή της διδακτέας ύλης στο πλαίσιο της ελευθερίας που του δίνει το αναλυτικό πρόγραμμα έως και την εφαρμογή της διαδικασίας διδασκαλίας και μάθησης), ασκεί τη διεύθυνση της τάξης, και αντιμετωπίζει κάθε παιδί ως ξεχωριστό πρόσωπο και ως μέλος μιας ομάδας με τις σχέσεις που αναπτύσσονται στο εσωτερικό της, θεμελιώνουν το θετικό παιδαγωγικό κλίμα της σχολικής τάξης.

Όλες οι Ειδήσεις και τα Τελευταία Νέα για την Εκπαίδευση στο edweek.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο Instagram
Ακολούθησέ μας στο Twitter
Μπες στην ομάδα μας στο Viber
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Μοιράσου το άρθρο μας

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.  – If the images are subjected to copyright contact us in order to replase them.

One thought on “Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Ποιοι ελέγχουν το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης και με ποια κριτήρια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.