Σχολεία: Χάος στο ωρολόγιο πρόγραμμα του 2025-26 – δείτε τα μαγικά που πρέπει να κάνουν οι εκπαιδευτικοί

Το ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου και του Γυμνασίου μπορεί να γράφει ότι κάποια ώρα πρέπει να γίνει ένα συγκεκριμένο μάθημα, αλλά ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει στο νου του ότι θα πρέπει να κάνει κι ένα άλλο μάθημα μέσα στο μάθημα αυτό! Φαίνεται πολύπλοκο, αλλά τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα στην πραγματικότητα της σχολικής τάξης.
Το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ, με πρόσφατες αποφάσεις τους, έχουν “ξεχειλώσει” τα ωρολόγια προγράμματα των σχολείων με την εισαγωγή γνωστικών αντικειμένων που, αν και δεν προβλέπεται επίσημος χρόνος για αυτά στα ωρολόγια προγράμματα, έχουν το δικό τους Πρόγραμμα Σπουδών, το οποίο πρέπει να υλοποιηθεί υποχρεωτικά μέσα σε άλλα μαθήματα του ωρολογίου.
Ακολουθεί το χάος στο ωρολόγιο πρόγραμμα, που θα επικρατήσει σύμφωνα με ανάλυση των δεδομένων από τους ειδικούς συντάκτες του edweek.gr σε θέματα εκπαίδευσης. Ο λόγος που φτάσαμε σε αυτό το σημείο θα παρουσιαστεί σε επόμενο άρθρο του edweek.gr.
Τα μαγικά που πρέπει να κάνουν οι εκπαιδευτικοί
Πρόγραμμα Σπουδών: Δράσεις Ενεργού Πολίτη
Το Πρόγραμμα Σπουδών “Δράσεις Ενεργού Πολίτη” εγκρίθηκε και πρέπει να εφαρμόζεται πιλοτικά από τη σχολική χρονιά 2023‑2024 και εφεξής.
Τι λέει αυτό το Πρόγραμμα Σπουδών
Το Πρόγραμμα δίνει έμφαση στην αρχή της ατομικής και συλλογικής υπευθυνότητας, προωθώντας την ενεργή εμπλοκή της σχολικής κοινότητας και ευρύτερων κοινωνικών ομάδων σε δράσεις που προετοιμάζουν και διαμορφώνουν δημιουργικούς, ενεργούς και κριτικά σκεπτόμενους πολίτες. Οι μαθητές και οι μαθήτριες, μέσα από την ενεργή συμμετοχή τους σε δράσεις και προγράμματα, εκπαιδεύονται να κατανοούν την πολυπλοκότητα των σύγχρονων προκλήσεων, να δρουν με επίκεντρο τη βιώσιμη ανάπτυξη και να καλλιεργούν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις που απαιτούνται για να συμβάλουν σε ένα βιώσιμο, δίκαιο και αλληλέγγυο μέλλον.
Πότε και πώς υλοποιείται αυτό το Πρόγραμμα Σπουδών
Το Πρόγραμμα εστιάζει στην ολιστική, διαθεματική και διεπιστημονική ανάλυση των θεμάτων, προκειμένου να αναδειχθεί η πολυπλοκότητα και η ποικιλία των παγκόσμιων προκλήσεων. Κάθε θεματική ενότητα μπορεί να διαχέεται μεταξύ των γνωστικών αντικειμένων, οδηγώντας στη διαμόρφωση ενός κοινού οράματος σε επίπεδο σχολικής μονάδας και κοινότητας. Στο πλαίσιο αυτό, οι εκπαιδευτικοί, είτε ατομικά είτε σε ομάδες, είναι σημαντικό να ξεπεράσουν τα παραδοσιακά όρια των μαθημάτων και των θεματικών ενοτήτων, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας κατάλληλες δράσεις ενεργού και ολιστικού χαρακτήρα, πλήρως εναρμονισμένες με τους 17 ΣΒΑ.
Πρόγραμμα Σπουδών “Περιβάλλον και Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη”
Το Πρόγραμμα Σπουδών ξεκινά από το Νηπιαγωγείο και ολοκληρώνεται στη Γ΄ Γυμνασίου. Η απόφαση (ΦΕΚ 2820/Β/6-6-2022) αναφέρει ότι εφαρμόζεται σε όλα τα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια της χώρας από το σχολικό έτος 2022-2023.
Τι λέει αυτό το Πρόγραμμα Σπουδών
Σκοπός είναι η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών/-τριών και η διαμόρφωση περιβαλλοντικά ενήμερων πολιτών, ικανών να λαμβάνουν αποφάσεις και να συμμετέχουν με δράσεις σε περιβαλλοντικά ζητήματα και προβλήματα.
Πότε και πώς υλοποιείται αυτό το Πρόγραμμα Σπουδών
Απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη του περιβαλλοντικού εγγραμματισμού είναι η συμμετοχή όλων των μαθητών/-τριών:
Α. Σε σχέδια εργασίας μικρής χρονικής διάρκειας στο πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων.
Β. Σε μεγαλύτερα σχέδια εργασίας, για την ολιστική προσέγγιση περιβαλλοντικών ζητημάτων, στο πλαίσιο των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» και των «Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων».
Λαχανόκηποι στα σχολεία – Το νέο μάθημα που θα γίνεται έξω από την τάξη
Ό,τι «κατέβει» στο κεφάλι του καθενός γίνεται εγκύκλιος του Υπουργείου, και τα σχολεία καλούνται να την εφαρμόσουν, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Δημοκρατική Συνεργασία Εκπαιδευτικών.
Οι σχολικοί λαχανόκηποι, σύμφωνα με την εγκύκλιο, σκοπό έχουν να ενσωματωθούν στις καθημερινές εκπαιδευτικές δραστηριότητες των μαθητών/τριών στα Νηπιαγωγεία και στα Δημοτικά.
Πότε υλοποιείται στο ωρολόγιο πρόγραμμα
Επίσημα άγνωστο ακόμη, αλλά απαιτεί καθημερινή φροντίδα ο λαχανόκηπος, όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, οπότε καταλαβαίνετε…
Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων
Η Υπουργός Παιδείας προχώρησε πρόσφατα στη σύσταση Ομάδας Εργασίας με στόχο τη διατύπωση προτάσεων για τη θεσμική ενίσχυση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης / Εκπαίδευσης για την Αειφορία στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, μέσω της υλοποίησης προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων.
Ενώ η Π.Ε./Ε.Α. διδάσκεται στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, το ΥΠΑΙΘΑ αναζητά τώρα εκ νέου χρόνο και χώρο για να επανεισαχθούν τα παραπάνω και στα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, τα οποία διδάσκονταν ως τώρα στα εργαστήρια δεξιοτήτων! Αυτό κι αν είναι πραγματικό χάος!!!
Πού θα βρεθεί ο χρόνος για όλα αυτά;
Πέρα από τον χρόνο που δεν υπάρχει για να γίνουν όλα τα παραπάνω —και τα βασικά μαθήματα όπως η Γλώσσα και τα Μαθηματικά, για τα οποία επιδιώκουμε καλά αποτελέσματα στις εξετάσεις PISA— το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ, με τις αποφάσεις τους, κατάφεραν να μπερδέψουν τόσο πολύ τη διδασκαλία στα σχολεία, που οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι μάγοι για να καταφέρουν να ξεμπλέξουν το κουβάρι του ωρολογίου προγράμματος.
Το edweek.gr δε χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη στις δημοσιεύσεις του γιατί γνωρίζει καλά την εκπαίδευση και σέβεται τους αναγνώστες του. Αν δείτε αυτό το άρθρο αύριο σε άλλο site, είναι του edweek.gr
Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο eDNews
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο X , στο Viber, στο Google News και στο Instagram
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Μοιράσου το άρθρο μας
| Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε. – If the images are subjected to copyright contact us in order to replace them. |































Τα θρησκευτικά όμως παραμένουν…