Μαθητές με ειδικές ανάγκες: Τα Παιδιά ενός Κατώτερου Θεού

Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες : Ακόμα και σήμερα υπάρχουν πολλοί μαθητές που δεν έχουν, αν και δικαιούνται, στα πλαίσια της ισότητας στην εκπαίδευση, τις ώρες της παράλληλης στήριξης που η διεπιστημονική επιτροπή είχε εισηγηθεί.

Γράφει ο Αθανάσιος Γρίβας *

Κάνοντας μια πρώτη ανασκόπηση της φετινής σχολικής χρονιάς, ας δούμε τον τρόπο που αντιμετωπίστηκε φέτος (2022-2023) η ανάγκη κάποιων μαθητών μας με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να έχουν τη βοήθεια της λεγόμενης παράλληλης στήριξης που δικαιούνταν βάση των γνωματεύσεων που είχαν προτείνει οι διεπιστημονικές ομάδες στα ΚΕΔΑΣΥ, οι μόνες αρμόδιες από το νόμο.

Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Επειδή ο αριθμός των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης, είναι πάντα αρκετά μικρότερος από τις ανάγκες που υπάρχουν, όλοι οι Διευθυντές προσπαθούσαμε να καλύψουμε τις ανάγκες αυτές, διαθέτοντας ώρες εκπαιδευτικών που μπορεί να περίσσευαν σαν ενισχυτική διδασκαλία.

Με έκπληξη όμως στην αρχή της σχολικής χρονιάς 2022-2023, ενημερωθήκαμε από τον Δ/ντη Π.Ε Β Αθήνας, ότι στα πλαίσια των αναθέσεων των ωρών των εκπαιδευτικών στο myschool να μη δηλωθούν ώρες ενισχυτικής διδασκαλίας, όπως γινόταν πάντα για τους μαθητές που κρίναμε ότι είχαν συγκεκριμένη ανάγκη.

Γνωρίζοντας καλύτερα ότι η ενισχυτική διδασκαλία μαζί με την παράλληλη στήριξη είναι οι δυο σημαντικοί πυλώνες της αντισταθμιστικής αγωγής, ζήτησα  προσωπικά από τη Διεύθυνση Π.Ε να μου γνωρίσει το θεσμικό πλαίσιο το οποίο καταργεί την ενισχυτική διδασκαλία (θυμίζω, ότι πρόπερσι η ίδια Διεύθυνση ενημέρωνε με έγγραφό της ότι  η κατ’ οίκο διδασκαλία έχει ανασταλεί).

Αναφορικά με την Ενισχυτική Διδασκαλία

Η ενισχυτική διδασκαλία καθιερώθηκε µε το Π. Δ 462/91 (Φ.Ε.Κ. 171 τ. Α΄) άρθρο 5 και αφορά μαθητές που:
α) Χρειάζονται «επιπλέον διδακτική βοήθεια».
β) Είναι «κατά προτεραιότητα μαθητές των τάξεων Α’ και Β’».
γ) Είναι μαθητές όλων των τάξεων οι οποίοι «δεν κατέκτησαν τους βασικούς μηχανισμούς ανάγνωσης, γραφής και αριθμητικού υπολογισμού».

Στη συνέχεια µε ερμηνευτική Εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ (1995) η ενισχυτική διδασκαλία αναφέρεται σε μαθητές που έχουν:
α) μαθησιακές δυσκολίες
β) ανάγκη εξατομικευμένης Ενισχυτικής διδασκαλίας
γ) ιδιαίτερες γνωστικές ανάγκες
δ) προοπτική να ενταχθούν και πάλι στην τάξη

Ακόμη σύμφωνα με την Αρ. Πρωτ.: Φ.7/142557/Δ1 εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ, διευκρινίζεται ότι “αν και μετά από την συμπλήρωση του Προγράμματος εξακολουθούν να πλεονάζουν διδακτικές ώρες, αυτές, με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων διατίθενται για ενισχυτική διδασκαλία“.

Όλοι γνωρίζουμε ότι η ενισχυτική διδασκαλία είναι μια γέφυρα βοήθειας για τα παιδιά, αφού η διαδικασία παραπομπής για αξιολόγηση μαθητών μας στα ΚΕΔΑΣ, πρώην ΚΕΣΥ, πρώην ΚΕΔΥ είναι χρονοβόρα -άνω των 2ετών στην καλύτερη περίπτωση- και η όσο το δυνατόν πρώιμη παρέμβαση σε αυτά μπορεί να έχει σημαντικά αποτελέσματα

Όλοι γνωρίζουμε ακόμη ότι η Ενισχυτική Διδασκαλία προσφέρεται και σαν αγωγή αντισταθμιστική  σε παιδιά τα οποία θα μπορούσαν να φοιτήσουν, αν δεν υπήρχε υποχρεωτικός περιορισμός αριθμού μαθητών ως προς την σύσταση και λειτουργία, σε Τάξεις Υποδοχής ή σε Ζ.Ε.Π ή δεν έχουν ακόμα παράλληλη στήριξη..

Μου κάνει ιδιαίερη εντύπωση η επιλογή της αναστολής – κατάργησης της Ενισχυτικής Διδασκαλίας τη φετινή χρονιά αφού ο ίδιος ο Διευθυντής Εκπαίδευσης της Π.Ε Β Αθήνας στην πρώτη συνάντηση μας διαβεβαίωσε ότι θα υπάρχει επάρκεια εκπαιδευτικών και ειδικοτήτων στην περιφέρειά μας.

Πιστεύω ότι στις παρούσες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που βιώνουμε, η παροχή 10-12 ωρών ενισχυτικής διδασκαλίας τη βδομάδα στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,  είναι το λιγότερο που μπορούμε να τους προσφέρουμε.

* Ο Γρίβας Αθανάσιος,  είναι Διιευθυντής  18 Δ.Σ  Αμαρουσίου μέχρι  τώρα!

Υ.Γ Ακόμα και σήμερα υπάρχουν πολλοί μαθητές που δεν έχουν, αν και δικαιούνται, στα πλαίσια της ισότητας στην εκπαίδευση, τις ώρες της παράλληλης στήριξης που η διεπιστημονική επιτροπή είχε εισηγηθεί.

Όταν λέμε πλήρη παράλληλη στήριξη εννοούμε 24 ώρες το λιγότερο, ( αφού οι διδακτικές ώρες είναι 30), και όχι 8ώρες αφού υπήρχε και προφορική οδηγία περί αυθαίρετου μορφασμού των ωρών της παράλληλης στήριξης, σε δυο ή ακόμα το χειρότερο σε τρείς μαθητές.

Ένας από τους δείκτες δημοκρατίας μιας χώρας, είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζει, τις μειονότητες των πολιτών της και την κοινωνική πρόνοια που παρέχει.

Όλες οι Ειδήσεις και τα Τελευταία Νέα για την Εκπαίδευση στο edweek.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο Instagram
Ακολούθησέ μας στο Twitter
Μπες στην ομάδα μας στο Viber
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Μοιράσου το άρθρο μας

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.  – If the images are subjected to copyright contact us in order to replase them.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.