Σχεδιασμός και υλοποίηση eTwinning έργων για το σχολικό έτος 2025-2026 – Εγκύκλιος

Εγκύκλιο για το σχεδιασμό και υλοποίηση eTwinning έργων για το σχολικό έτος 2025-2026, υπέγραψε σήμερα η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη.
eTwinning
Το «eTwinning» -η Κοινότητα των Σχολείων της Ευρώπης- αποτελεί πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέσω της οποίας σχολεία από διαφορετικές χώρες της Ευρώπης, και πέραν αυτής, συνεργάζονται για την υλοποίηση «eTwinning» έργων με τη χρήση εργαλείων Τεχνολογίας Πληροφοριών και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.), μέσα από την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Σχολικής Εκπαίδευσης «European School Education Platform-ESEP1».
Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «eTwinning» προωθεί τις υπερεθνικές συνεργατικές δραστηριότητες, αλλά και τη μάθηση «STEAM»2 με σημαντικά παιδαγωγικά, κοινωνικά και πολιτισμικά οφέλη.
Η πορεία του eTwinning στην Ευρώπη και την Ελλάδα
Η Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Σχολικής Εκπαίδευσης ξεκίνησε να λειτουργεί για πρώτη φορά το έτος 2022, με στόχο να αποτελέσει το διαδικτυακό χώρο συνάντησης όλων των ενδιαφερόμενων φορέων στον τομέα της σχολικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Η πλατφόρμα φιλοξενεί το «eTwinning», διασφαλίζοντας ένα ασφαλές περιβάλλον το οποίο παρέχει ευρύ φάσμα δυνατοτήτων για συνεργατικές δραστηριότητες.
Μέσα από αυτόν τον πολύγλωσσο ιστότοπο προσφέρονται εργαλεία και υπηρεσίες στους/στις εκπαιδευτικούς, που, μετά την εγγραφή τους, έχουν τη δυνατότητα επιλογής συνεργατών για την υλοποίηση «eTwinning» έργων.
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες συνεργάζονται διαδικτυακά με άλλα σχολεία του εξωτερικού ή του εσωτερικού για την εκπόνηση ευρωπαϊκών ή εθνικών Έργων «eTwinning» αντίστοιχα. Επίσης, η δράση «eTwinning» παρέχει ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης.
Το «eTwinning» ξεκίνησε το 2005 ως βασική δράση του ευρωπαϊκού προγράμματος «eLearning Programme». Σταδιακά, από το 2007 ενσωματώθηκε στο πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Δια Βίου Μάθηση και, εν συνεχεία, αποτέλεσε μέρος του ευρωπαϊκού προγράμματος «Comenius» για τα σχολεία.
Από το 2014, η δράση ενισχύεται διαρκώς ως μέρος του προγράμματος «Erasmus+» και πλέον κατέχει κεντρικό ρόλο στην υποστήριξη όλων των τύπων ευρωπαϊκής συνεργασίας στον τομέα της σχολικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Το «eTwinning», ως πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, λειτουργεί μέσω του Ευρωπαϊκού Εκτελεστικού Οργανισμού Εκπαίδευσης και Πολιτισμού καιτης Κεντρικής Υπηρεσίας Υποστήριξης με σκοπό το συντονισμό του δικτύου των Εθνικών Οργανισμών Υποστήριξης.
Σε κάθε χώρα, ο Εθνικός Οργανισμός Υποστήριξης υλοποιεί τις δράσεις «eTwinning» σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας.
Στην Ελλάδα, ο Εθνικός Οργανισμός Υποστήριξης λειτουργεί υπό τη διεύθυνση και εποπτεία του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος» (Ι.Τ.Υ.Ε.), σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Ενημέρωση για όλες τις δράσεις «eTwinning» είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του Εθνικού Οργανισμού Υποστήριξης3 .
Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει το εθελοντικό σώμα της ομάδας Πρεσβευτών «eTwinning», τα μέλη της οποίας ως έμπειροι/ρες «eTwinners» αναλαμβάνουν καθοδηγητικό ρόλο για τους/τις εκπαιδευτικούς των περιοχών ευθύνης τους, και υλοποιούν ενημερωτικά σεμινάρια σε σειρά θεματικών.
Στην Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Σχολικής Εκπαίδευσης συμμετέχουν περισσότεροι/ες από 1.200.000 εγγεγραμμένοι/ες εκπαιδευτικοί από το 2005, από τους/τις οποίους/ες 300.000 είναι ενεργοί/ές στη δράση, γύρω στις 500.000 σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ έχουν υλοποιηθεί περισσότερα από 157.760 συνεργατικά έργα έως σήμερα.
Στην Ελλάδα είναι εγγεγραμμένοι/ες περισσότεροι/ες από 50.000 εκπαιδευτικοί από περίπου 15.000 σχολικές μονάδες και έχουν υλοποιηθεί κατά προσέγγιση 23.000 συνεργατικά έργα έως σήμερα.
Για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση «eTwinning» έργων στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατά το σχολικό έτος 2025-2026 ισχύουν τα ακόλουθα.
https://diavgeia.gov.gr/doc/%CE%A866%CE%9746%CE%9D%CE%9A%CE%A0%CE%94-%CE%A3%CE%9F2?inline=true
Σχεδιασμός και υλοποίηση eTwinning έργων
Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να υλοποιήσουν ένα έργο «eTwinning» μπορούν να προβούν σε ηλεκτρονική εγγραφή στην Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Σχολικής Εκπαίδευσης μέσω του συνδέσμου https://school-education.ec.europa.eu/el, με χρήση του «EU Login» λογαριασμού τους ή δημιουργώντας έναν «EU Login» λογαριασμό.
Σε περίπτωση που είναι ήδη εγγεγραμμένοι/ες «eTwinners», χρησιμοποιούν το ίδιο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο που είχαν δηλώσει κατά την εγγραφή τους στην παλιά πλατφόρμα, προκειμένου να έχουν πρόσβαση στο υλικό τους.
Κατά το στάδιο εισόδου/εγγραφής στην Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Σχολικής Εκπαίδευσης υπάρχουν αναρτημένες αναλυτικές οδηγίες.
Σημειώνεται ότι:
▪ Κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να δημιουργήσει ένα μοναδικό προφίλ στην Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Σχολικής Εκπαίδευσης. Στην περίπτωση που ένας/μία εκπαιδευτικός εργάζεται σε περισσότερες από μία (1) σχολικές μονάδες, προσθέτει το κάθε νέο σχολείο στο υπάρχον προφίλ του/της και δεν δημιουργεί διαφορετικά προφίλ εκπαιδευτικού, ορίζοντας ως σχολική μονάδα την καθεμία από αυτές.
Σε κάθε νέο «eTwinning» έργο στο οποίο επιθυμεί να συμμετέχει, ορίζει τη σχολική μονάδα με την οποία σκοπεύει να υλοποιήσει το έργο ή αποδέχεται την πρόσκληση του/της ιδρυτή/τριας του έργου, επιλέγοντας την αντίστοιχη σχολική μονάδα.
▪ H κάθε σχολική μονάδα δύναται να είναι εγγεγραμμένη μόνο μία φορά στο «eTwinning».
Κάθε εκπαιδευτικός οφείλει να επιβεβαιώσει ότι το σχολείο στο οποίο υπηρετεί δεν είναι ήδη εγγεγραμμένο στο «eTwinning» προτού προχωρήσει στην εγγραφή του/της.
Διαφορετικά δημιουργείται πρόβλημα «διπλο-εγγραφής» σχολικής μονάδας.
Σε περίπτωση εντοπισμού «διπλο-εγγραφών» εκπαιδευτικών ή σχολικών μονάδων, παρακαλούνται οι Διευθυντές/ντριες/Προϊστάμενοι/ες ή οι εκπαιδευτικοί των εγγεγραμμένων στο «eTwinning» σχολικών μονάδων να ενημερώνουν τον Εθνικό Οργανισμό Υποστήριξης ώστε να διευθετείται άμεσα το θέμα (Ερωτήματα υποβάλλονται στη σελίδα https://support.etwinning.gr/επιλέγοντας «Άνοιγμα Νέου Αιτήματος»).
Για την καλύτερη παρακολούθηση και διαχείριση των εγγραφών των σχολικών μονάδων/εκπαιδευτικών στην πλατφόρμα «eTwinning» από τον Εθνικό Οργανισμό Υποστήριξης, καλούνται οι εγγεγραμμένοι/ες στο «eTwinning» Διευθυντές/ντριες/Προϊστάμενοι/ες ή ένα από τα μέλη των εγγεγραμμένων εκπαιδευτικών του σχολείου να προσθέσουν, μέσω του προφίλ τους στο «eTwinning», στην καρτέλα του σχολείου τους τον Κωδικό Σχολικής Μονάδας Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της εγγραφής τους, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δηλώσουν την πρόθεσή τους για συνεργασία καθώς και τις θεματικές που τους ενδιαφέρουν μέσω της πλατφόρμας «eTwinning», στη σελίδα «Connect»4, αναζητώντας συνεργάτες από τις χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, για να υλοποιήσουν από κοινού ένα έργο.
Συνεργαζόμενες χώρες
Στη δράση «eTwinning» συμμετέχουν οι ακόλουθες χώρες: Αλβανία, Αρμενία, Αυστρία, Βέλγιο, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Γαλλία, Γερμανία, Γεωργία, Δανία, Ελλάδα, Εσθονία, Ιορδανία, Ιρλανδία, Ισπανία, Ισλανδία, Ιταλία, Κόσοβο, Kροατία, Κύπρος, Λετονία, Λίβανο, Λιθουανία, Λιχτενστάιν, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Μαυροβούνιο, Δημοκρατία της Μολδαβίας, Νορβηγία, Ολλανδία, Ουγγαρία, Ουκρανία, Παλαιστίνη, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σερβία, Σλοβακία, Σλοβενία, Σουηδία, Δημοκρατία της Τσεχίας, Φινλανδία, Τουρκία και Τυνησία.
Κατηγορίες προγραμμάτων «eTwinning»
Οι εκπαιδευτικοί δύνανται να υλοποιήσουν προγράμματα «eTwinning» που εντάσσονται στις εξής κατηγορίες:
α. Ευρωπαϊκά έργα «eTwinning»
Για την υλοποίηση ενός ευρωπαϊκού έργου «eTwinning» συνεργάζονται εκπαιδευτικοί από τουλάχιστον δύο (2) διαφορετικές χώρες, οι οποίοι/ες είναι εγγεγραμμένοι/ες στη δράση «eTwinning» και συγκροτούν την παιδαγωγική ομάδα του συγκεκριμένου έργου. Για να θεωρηθεί το έργο ευρωπαϊκό, αποτελεί προαπαιτούμενο ο/η ιδρυτής/τρια και ο/η συνιδρυτής/τρια να προέρχονται από διαφορετικές χώρες.
Για τη συγκρότηση των παιδαγωγικών ομάδων κατά το σχεδιασμό ευρωπαϊκών έργων «eTwinning» οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τα κάτωθι:
▪ Τα έργα προϋποθέτουν τη συμμετοχή όλων των μελών της ομάδας. Για το λόγο αυτό, ο ρόλος και η συμμετοχή κάθε μέλους της παιδαγωγικής ομάδας είναι διακριτός και τεκμηριώνεται μέσα από την περιγραφή των δραστηριοτήτων που σχεδιάζονται να υλοποιηθούν.
▪ Οι ιδρυτές (συντονιστές/στριες εκπαιδευτικοί) ενός έργου διασφαλίζουν ότι ο αριθμός των μελών της παιδαγωγικής ομάδας επιτρέπει την επικοινωνία και τη συνεργασία των εταίρων. Προτείνεται ο αριθμός των συμμετεχόντων/ουσών εκπαιδευτικών από διαφορετικές σχολικές μονάδες, της χώρας και του εξωτερικού να μην είναι μεγαλύτερος των δέκα (10).
▪ Ο αριθμός των Ελλήνων συνεργατών ενός ευρωπαϊκού έργου προτείνεται να είναι ανάλογος με αυτόν των εταίρων από άλλες χώρες, καθώς με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η ευρωπαϊκή/διεθνής διάσταση των «eTwinning» έργων.
▪ Οι εταίροι συμφωνούν σε κοινή γλώσσα επικοινωνίας για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων του έργου. Η χρήση της μητρικής γλώσσας, όταν αυτή δεν είναι κατανοητή από το σύνολο των συνεργατών, προτείνεται να αποφεύγεται, καθώς δεν διευκολύνει την επικοινωνία και τη συνεργασία των εταίρων.
β. Εθνικά έργα «eTwinning»
Τα Εθνικά Έργα «eTwinning» υλοποιούνται μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών σχολικών μονάδων από την ίδια χώρα. Σε περίπτωση που κάποιος/α εκπαιδευτικός επιθυμεί να εξοικειωθεί με τα εργαλεία «eTwinning», μπορεί να ξεκινήσει ένα εθνικό έργο στο οποίο θα συμμετέχει ένας/μία (1) τουλάχιστον ακόμη εκπαιδευτικός από την Ελλάδα, από διαφορετική σχολική μονάδα.
Με τα Εθνικά Έργα «eTwinning», οι εκπαιδευτικοί αποκτούν πρόσβαση σε όλα τα εργαλεία που προσφέρει η πλατφόρμα «Twinspace», μια πλατφόρμα προσβάσιμη μόνο στους/στις εκπαιδευτικούς και τους/τις μαθητές/τριες που συμμετέχουν σε κάποιο έργο.
Προτείνεται στις σχολικές μονάδες που έχουν υλοποιήσει εθνικά έργα «eTwinning» κατά τα προηγούμενα σχολικά έτη (1-2 εθνικά έργα), να προχωρήσουν σε συνεργασίες με Ευρωπαίους εταίρους (Ευρωπαϊκά έργα «eTwinning»), ώστε οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες να επωφεληθούν στο μέγιστο βαθμό από τη συμμετοχή τους στη δράση και να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή και διαπολιτισμική συνεργασία.
γ. Ενδοσχολικά έργα «eTwinning»
Τα Ενδοσχολικά «eTwinning» έργα είναι έργα στα οποία οι ιδρυτές είναι από την ίδια σχολική μονάδα. Σε περίπτωση έκτακτων συνθηκών, και μόνο τότε, δίνεται η δυνατότητα υλοποίησης ενδοσχολικών έργων «eTwinning» και χρήσης της πλατφόρμας «eTwinning» για εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εφόσον η σχολική μονάδα ή το/τα τμήμα/τμήματα που υλοποιεί/ούν το έργο αναστέλλει/ουν τη λειτουργία τους με φυσική παρουσία. Σε περιόδους που οι σχολικές μονάδες λειτουργούν κανονικά δεν εγκρίνονται από τον Εθνικό Οργανισμό Υποστήριξης ενδοσχολικά έργα.
Δες όλες τις ειδήσεις και τα νέα τη στιγμή που συμβαίνουν
Διάβασε όλες τις σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις στο eDNews
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο X , στο Viber, στο Google News και στο Instagram
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Μοιράσου το άρθρο μας
| Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε. – If the images are subjected to copyright contact us in order to replace them. |






























