Ν. Κεραμέως: Τι είπε για τις αλλαγές στα Πανεπιστήμια και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στις Πανελλήνιες

Για τις αλλαγές που έχουν γίνει  στα πανεπιστήμια αλλά και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στις Πανελλήνιες, μίλησε η Νίκη Κεραμέως στο The Toc και στον δημοσιογράφο Μανόλη Καψή

«Επιδιώκουμε απλά να βάζουμε παιδιά στο πανεπιστήμιο, ενώ ξέρουμε -τα στοιχεία το δείχνουν- ότι δε θα μπορέσουν να φοιτήσουν και να αποφοιτήσουν; Αυτό επιδιώκουμε;» αναρωτήθηκε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στη συνέντευξή της, υπεραμυνόμενη τη θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

Πανελλήνιες 2023 – Κεραμέως: Γιατί πιστεύουμε στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

Ερώτηση: Ας ξεκινήσουμε με το τελευταίο επεισόδιο στην προεκλογική καμπάνια. Ο μαθητής κόπηκε στις Πανελλήνιες, “η Κεραμέως σε έκοψε”, του είπε ο Αλέξης Τσίπρας.

Απάντηση:  Θεωρώ ότι αυτή η αποστροφή του λόγου ενός πρώην πρωθυπουργού και αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι βαθιά προβληματική. Και λέω βαθιά προβληματική, γιατί περνά ένα μήνυμα και στη νέα γενιά, ότι για ό,τι συμβαίνει φταίνε οι άλλοι, ότι δεν έχει καμία σημασία η προσπάθεια. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής ήταν μία μεταρρύθμιση για την οποία προσπαθήσαμε πολύ και την οποία πιστεύουμε για τρεις βασικούς λόγους.

Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με τα ίδια τα παιδιά. Το να μπεις στο Πανεπιστήμιο με ένα βαθμό 0,6 στα 20 όπως γινόταν…

Ερώτηση: Το είδα, το διάβασα σε μια παλαιότερη ομιλία σας. Είναι πραγματικό το νούμερο; Μπήκε φοιτητής στο πανεπιστήμιο που έγραψε 0,6 στα 20;

Απάντηση:  Ναι, είναι πραγματικό το νούμερο, συνέβη. Με 0,6 μπήκε φοιτητής στο πανεπιστήμιο, με 3,1, με 4 στα 20. Αυτά είναι τα αποτελέσματα του συστήματος ΣΥΡΙΖΑ. Σας ρωτώ. Όταν θα μπεις με 0,6 στα 20, θα μπορέσεις να αποφοιτήσεις και να πάρεις πτυχίο; Τα στοιχεία δείχνουν πως, κατά πάσα πιθανότητα, όχι.

Ερώτηση: Το χειρότερο είναι ότι τέτοιου είδους φοιτητές, ρίχνουν το επίπεδο του Πανεπιστημίου. Τι σόι πανεπιστήμιο είναι αυτό με φοιτητές του 0,6;

ΑπάντησηΤο πρώτο ζητούμενο λοιπόν αφορά τα παιδιά. Θέλουμε οι φοιτητές να έχουν μια προοπτική. Και, αν θέλουμε να έχουν προοπτική, πρέπει να τους δείχνουμε ότι ο δρόμος που διάλεξαν μπαίνοντας σε πανεπιστήμιο με 0,6 στα 20 είναι πιθανότατα αδιέξοδος και ότι υπάρχουν σοβαρές εναλλακτικές, όπως τα Δημόσια ΙΕΚ. Το δεύτερο έχει να κάνει με αυτό που λέτε, κύριε Καψή, που είναι το επίπεδο των πανεπιστημίων. Θέλουμε να οδηγήσουμε την πανεπιστημιακή εκπαίδευση προς τα πάνω ή θέλουμε την ισοπέδωση προς τα κάτω;

Ερώτηση: Πάντως το σύνθημα “σε έκοψε η Κεραμέως” έχει περάσει. Η Κεραμέως αφήνει έξω από το πανεπιστήμιο πολλά παιδιά…

Απάντηση:  Και η απάντηση έχει να κάνει με το τι επιδιώκουμε. Επιδιώκουμε απλά να βάζουμε παιδιά στο πανεπιστήμιο, ενώ ξέρουμε -τα στοιχεία το δείχνουν- ότι δε θα μπορέσουν να φοιτήσουν και να αποφοιτήσουν; Αυτό επιδιώκουμε; Αυτό ως πολιτική θέση, προφανώς έχει ένα πολιτικό όφελος. Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ βγήκε και είπε να μπουν όλοι ελεύθερα σε σχολές, αποσκοπούσε κάπου. Ναι, αλλά μια υπεύθυνη πολιτική δύναμη πρέπει να σκέφτεται σε βάθος χρόνου και να σκέφτεται πώς θα δημιουργήσει πραγματική διέξοδο για τα παιδιά και πραγματικές προοπτικές.

Νίκη Κεραμέως: Άλλαξαν πάρα πολλά στα πανεπιστήμια

Ερώτηση: Στο Πανεπιστήμιο πάντως δεν αισθάνομαι ότι μετά τα τέσσερα χρόνια, κάνοντας έτσι έναν απολογισμό, άλλαξε κάτι σημαντικό. Με επεισόδια ξεκινήσαμε, με επεισόδια καταλήγουμε. Έτσι φεύγει η τετραετία, με την ΑΣΟΕΕ υπό κατάληψη.

Απάντηση:  Η ΑΣΟΕΕ δεν είναι υπό κατάληψη, και θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω με αυτό που λέτε. Άλλαξαν πάρα πολλά στα πανεπιστήμια.

Το πρώτο και πάρα πολύ σημαντικό είναι το πώς χρηματοδοτούνται τα πανεπιστήμια. Για 40 ολόκληρα χρόνια, η κατανομή της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων γινόταν με βάση την αυθαίρετη απόφαση του εκάστοτε υπουργού. Τώρα υπάρχουν κριτήρια, κριτήρια αντικειμενικά, όπως αριθμός φοιτητών, αριθμός καθηγητών, αριθμός πανεπιστημιακών τμημάτων. Κριτήρια ποιοτικά, κατόπιν αξιολόγησης. Αυτό κύριε Καψή είναι από τις πιο σημαντικές αλλαγές στα πανεπιστήμια, διότι περνάει ένα μήνυμα στα ΑΕΙ μας: ότι οφείλουν να πασχίζουν να γίνονται καλύτερα. Κι όσο καλύτερα γίνονται, τόσο περισσότερα χρήματα θα λαμβάνουν από το κράτος. Δεν υπάρχουν πολλοί δημόσιοι φορείς των οποίων η χρηματοδότηση τελεί σε συνάρτηση της αξιολόγησης.

Ερώτηση: Εντάξει, ίσως ήταν αφοριστικό αυτό που είπα, αλλά η βία και η ανομία επιμένουν στα πανεπιστήμια…

Απάντηση:  Επιτρέψτε μου να κάνω μια σύντομη αναδρομή στα όσα έγιναν για το Πανεπιστήμιο αυτά τα 4 χρόνια. Πρώτο ήταν λοιπόν το πώς χρηματοδοτούνται. Επιτέλους μπήκε η αξιολόγηση που δεν υπήρχε πουθενά στον χάρτη, η χρηματοδότηση δινόταν βάσει αυθαίρετης απόφασης ενός Υπουργού. Δεύτερον, αυξήθηκε η χρηματοδότηση. Μιλούσαμε πάρα πολύ καιρό για υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων. Στα πανεπιστήμια, μεταξύ 2019 και 2023, η χρηματοδότηση αυξήθηκε κατά 29%. Τεράστια αύξηση, και αυτή έγινε εν μέσω πανδημίας. Τρίτον, το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα από τα 1.000 ευρώ επίδομα, πήγε στα 1.500 ευρώ για όλους τους δικαιούχους και στα 2.000 ευρώ σε περίπτωση συγκατοίκησης.

Ερώτηση: Εγώ νόμιζα ότι θα μου πείτε για την εξωστρέφεια, για τα ξένα πανεπιστήμια που ήρθαν στην Ελλάδα…

Απάντηση:  Θα σας πω και για αυτό – και είναι πολύ σημαντικό. Αλλά γιατί είναι τόσο καίρια η αύξηση στο φοιτητικό επίδομα; Γιατί παιδιά που πληρούσαν τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις, δεν μπορούσαν να φοιτήσουν σε τμήμα μακριά από το σπίτι τους, λόγω οικονομικών ζητημάτων. Πλέον είναι πολύ πιο πιθανό να μπορέσουν, χάρη στην αύξηση κατά 50-100% του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος. Τέταρτον, νέες δυνατότητες εσωτερικού Erasmus για τα παιδιά. Η δυνατότητα δηλαδή να εισάγεται κανείς στο τμήμα μηχανολόγων μηχανικών, αλλά επειδή αμφιταλαντεύεται μεταξύ των μηχανικών και, πχ, των οικονομικών, να μπορεί να πάει για ένα εξάμηνο να δει και τα οικονομικά.

Τα Επαγγελματικά Μεταπτυχιακά. Η δυνατότητα για μία ιδιωτική εταιρεία να συμπράττει με ένα πανεπιστήμιο και από κοινού να προσφέρουν ένα επαγγελματικό μεταπτυχιακό. Τα Βιομηχανικά Διδακτορικά. Όλες αυτές είναι πρωτοβουλίες που φέρνουν πιο κοντά την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας. Και έρχομαι στην εξωστρέφεια.

Τριάντα κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια, τα καλύτερα του κόσμου, ήρθαν στην Ελλάδα. Είναι, κύριε Καψή, η μεγαλύτερη αποστολή αμερικανικών πανεπιστημίων σε οποιαδήποτε χώρα εκτός Αμερικής. Και έχουμε απτά αποτελέσματα. Έχουμε ήδη πολλές νέες συνεργασίες των δικών μας πανεπιστημίων με τα ξένα πανεπιστήμια…

Ερώτηση: Να έρθουμε και στο θέμα με τις μολότοφ μέσα και έξω από τις σχολές;

Απάντηση:  Ναι, αλλά να συμφωνήσουμε ότι έχουν γίνει πολλά στα πανεπιστήμια. Έρχομαι λοιπόν στο θέμα του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Το πρώτο το οποίο αλλάξαμε, ήταν ο πρώτος νόμος της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ήταν ο νόμος για το άσυλο. Τι ίσχυε πριν; Είχαμε καμιά δεκαριά περιστατικά βίας την ημέρα… Έξω από την ΑΣΟΕΕ την οποία αναφέρατε πριν, είχαμε ένα παζάρι. Θυμόσαστε ένα παζάρι μικροπωλητών; Και όποτε ερχόταν η αστυνομία, πριν το 2019, όλοι αυτοί έβρισκαν “άσυλο” στο πανεπιστήμιο. Γιατί αυτά εξαφανίστηκαν; Γιατί έχει ψηφιστεί ένας νόμος, ο οποίος λέει ότι στο πανεπιστήμιο ισχύει ό, τι και σε κάθε δημόσιο χώρο της χώρας.

Ερώτηση: Δε βλέπω να αποδίδει τα αναμενόμενα…

Απάντηση:  Θα σας πω. Έληξε κατάληψη 34 ετών στη Θεσσαλονίκη, στο βιολογικό. Στη θέση της χτίζεται μια περίφημη βιβλιοθήκη. Πώς έγινε αυτό; Έληξε η κατάληψη περίπου 7 χρόνων στην πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου. Ήταν υπό κατάληψη οι φοιτητικές εστίες από κακοποιούς. Βρέθηκαν καλάσνικοφ, ναρκωτικά και ούτω καθεξής. Στη θέση τους ανακαινίζονται 750 φοιτητικές κλίνες σε μία καταπληκτική φοιτητική εστία. Επειδή όμως λέτε για το τι έχει αλλάξει, εγώ αναγνωρίζω απολύτως ότι είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο θέμα και έχουμε αρκετό δρόμο μπροστά μας. Αλλά μπαίνουν οι βάσεις – και έχουν ήδη αρχίσει να αλλάζουν τα πράγματα. Από εκεί που είχαμε δέκα περιστατικά βίας την ημέρα, έχουμε πολύ λιγότερα.

Ερώτηση: Αυτό είναι πραγματικό νούμερο; Είχαμε 10 περιστατικά βίας την ημέρα;

Απάντηση:  Ναι, κάποιες φορές είχαμε 10 περιστατικά βίας την ημέρα… Έχουν διορθωθεί όλα; Όχι είναι η απάντηση, αλλά έχει μπει το νερό στο αυλάκι. Με τη διάταξη για το άσυλο, με τα σχέδια ασφάλειας, με την ελεγχόμενη είσοδο που ξεκινάει..

Ερώτηση: Το γεγονός ότι εγκαταλείφθηκε η πανεπιστημιακή αστυνομία, έδωσε την εντύπωση πως υποχωρείτε, ότι δεν δίνετε τη μάχη.

Απάντηση:  Γι’ αυτό που λέτε πρέπει να σας πω ότι θεωρώ ότι κάναμε ένα επικοινωνιακό λάθος. Και εννοώ ότι, όταν ψηφίστηκε ο νόμος, δεν εξηγήθηκε ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, ότι αυτός προέβλεπε ρητά πως, για να εφαρμοστεί αυτή η ρύθμιση, πρέπει πρώτα να αποφανθεί το Συμβούλιο της Επικρατείας κατά πόσο είναι συνταγματική η ρύθμιση ή όχι. Και αυτό γιατί άγγιζε κάποια πολύ ευαίσθητα θέματα συνταγματικής τάξης. Αυτό δεν εξηγήθηκε. Όταν λοιπόν ψηφίστηκε η διάταξη, άρχισαν να λέγονται διάφορα. Δεν εφαρμόζεται, υποχωρεί η κυβέρνηση, κάνει πίσω και τα λοιπά . Δεν εξηγήθηκε ότι έπρεπε να αποφανθεί το Συμβούλιο της Επικρατείας…

Ερώτηση: Ομολογώ ότι δεν με πείθει καθόλου ότι δεν υπάρχει η πανεπιστημιακή αστυνομία λόγω του Συμβουλίου της Επικρατείας…

ΑπάντησηΔεν έχει εξαφανιστεί η αστυνομία, είναι μέσα στα πανεπιστήμια. Είναι στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Αυτός ήταν ο σχεδιασμός της Ελληνικής Αστυνομίας. Διότι να πούμε και το εξής. Το θέμα το οποίο συζητάμε δεν αφορά και τα 24 πανεπιστήμια της χώρας. Δηλαδή για παράδειγμα δεν έχει πρόβλημα το Χαροκόπειο, το Δυτικής Μακεδονίας. Το πρόβλημα της βίας αφορά μεμονωμένες περιπτώσεις. Βεβαίως και είναι σοβαρό, αλλά δεν είναι ένα οριζόντιο ζήτημα. Και να πω και το άλλο. Η πανεπιστημιακή αστυνομία έχει μια λειτουργία, η οποία είναι κυρίως αποτρεπτική.

Τι εννοώ; Ότι προφανώς είναι η κανονική αστυνομία που θα αποδώσει τους χώρους που είναι υπό κατάληψη, όπως έγινε στην πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου, όπως στη Θεσσαλονίκη. Και μετά έρχονται αυτές οι ομάδες των ΟΠΠΙ, οι οποίες στόχο έχουν να αποτρέπουν την τέλεση αξιόποινων πράξεων. Άρα ο στόχος τους είναι κυρίως αποτρεπτικός. Με άλλα λόγια, έχει ληφθεί μια σειρά από μέτρα, με πιο σημαντική, κατά τη γνώμη μου, την αλλαγή του νόμου του ασύλου, που επιτρέπουν πλέον την επέμβαση των Αρχών, όταν υπάρχει ανάγκη. Πώς έληξε η κατάληψη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών πρόσφατα; Μπήκε η αστυνομία.

Μην πάτε μακριά. Έχουμε μια ιδιωτική εταιρεία η οποία συμπράττει με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και οργάνωσαν από κοινού ένα επαγγελματικό μεταπτυχιακό. Πριν από τέσσερα χρόνια, θα μπορούσε να γίνει αυτό; Όχι. Είναι βέβαιο ότι πολλά έχουν αλλάξει. Έχουμε δομές, έχουμε βιομηχανικά διδακτορικά. Τι θα πει βιομηχανικό διδακτορικό; Θα πει ότι ένας υποψήφιος διδάκτορας συνεργάζεται με μια εταιρεία και με το πανεπιστήμιο, για να εστιάσει την έρευνά του πάνω σε ένα πρακτικό ζήτημα της βιομηχανίας. Σύμπραξη άμεση μεταξύ Πανεπιστημίου και εταιρειών. Αυτά ήταν πράγματα τα οποία δεν τολμούσε να ξεστομίσει κανείς πριν από τέσσερα χρόνια.

Όλες οι Ειδήσεις και τα Τελευταία Νέα για την Εκπαίδευση στο edweek.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο Instagram
Ακολούθησέ μας στο Twitter
Μπες στην ομάδα μας στο Viber
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Μοιράσου το άρθρο μας

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.  – If the images are subjected to copyright contact us in order to replase them.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.