Κ. Μάλαμα: Η επαγγελματική κατάρτιση παραδίδεται από την κυβέρνηση στις επιχειρήσεις
Η βουλευτής Χαλκιδικής του Κινήματος Δημοκρατίας Κυριακή Μάλαμα, κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σχετικά με το νέο σχέδιο νόμου για τη σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΑΕΚ).
Μετατροπή της επαγγελματικής κατάρτισης σε πεδίο επιχειρηματικών συμφερόντων με κρατική χρηματοδότηση
Το εν λόγω σχέδιο νόμου, που παρουσιάζεται ως «αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης», στην πραγματικότητα εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους:
Κατακερματισμός του επιπέδου εκπαίδευσης 5: Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ) προειδοποιεί για αμφισβήτηση της ισοτιμίας των τίτλων σπουδών και δημιουργία αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ των μεγάλων επιχειρήσεων.
Δημόσιο κόστος, ιδιωτικό όφελος: Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους καταγράφει μόνιμες κρατικές δαπάνες, φοροαπαλλαγές και τον κίνδυνο το Δημόσιο να επωμιστεί το κόστος σε περίπτωση αποχώρησης των ιδιωτικών φορέων.
Εργασιακή ανασφάλεια: Δεν διασφαλίζεται αξιοπρεπής αμοιβή βάσει συλλογικών συμβάσεων ούτε ανεξάρτητη αξιολόγηση θέσεων μαθητείας, γεγονός που ενέχει τον κίνδυνο υποκατάστασης κανονικών θέσεων εργασίας.
Κοινωνικός αποκλεισμός: Η γλωσσική προϋπόθεση (επίπεδο Β1 στα ελληνικά) χωρίς δωρεάν προπαρασκευαστικά μαθήματα αφήνει εκτός ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και αλλοδαπούς καταρτιζόμενους.
Η Κυριακή Μάλαμα ζητά από την κυβέρνηση να δώσει σαφείς απαντήσεις στα κρίσιμα ερωτήματα:
• Γιατί δεν ενισχύονται οι υφιστάμενες δημόσιες Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ);
• Πώς θα προστατευθούν οι μαθητευόμενοι από την εκμετάλλευση και θα εξασφαλιστούν αξιοπρεπείς όροι αμοιβής;
• Ποιο θα είναι το πραγματικό δημοσιονομικό κόστος της εφαρμογής του σχεδίου νόμου;
• Γιατί δεν υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδοτούμενα μαθήματα ελληνικής γλώσσας;
• Με ποιες δικλείδες θα αποτραπεί η δημιουργία πλεονεκτημάτων υπέρ λίγων μεγάλων επιχειρήσεων σε βάρος των μικρότερων και του δημόσιου συμφέροντος;
«Η επαγγελματική κατάρτιση παραδίδεται από την κυβέρνηση στις επιχειρήσεις, ενώ το Δημόσιο καλείται να καλύψει τα οικονομικά βάρη, ενώ παράλληλα εκθέτει τους μαθητευόμενους σε καθεστώς εργασιακής επισφάλειας. Η δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση δεν μπορεί να λειτουργεί ως όχημα εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων», τονίζει η Κυριακή Μάλαμα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την κυρία Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Θέμα: Παράδοση της επαγγελματικής κατάρτισης στις επιχειρήσεις με δημόσιο κόστος φέρνει το νέο σχέδιο νόμου
Η κυβέρνηση κατέθεσε τη Δευτέρα στη Βουλή σχέδιο νόμου για τη σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΑΕΚ), με το οποίο εισάγεται ένα νέο θεσμικό πλαίσιο μεταλυκειακής κατάρτισης επιπέδου 5. Στην αιτιολόγηση γίνεται λόγος για αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης, ωστόσο η πραγματικότητα αναδεικνύει σοβαρούς κινδύνους:
- Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή Ελλάδας (ΟΚΕ) επισημαίνει ότι η ίδρυση ΑΕΚ οδηγεί σε περαιτέρω κατακερματισμό του επιπέδου 5, θέτει σε αμφισβήτηση την ισοτιμία τίτλων σπουδών και δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα υπέρ μεγάλων επιχειρήσεων, αφού το περιεχόμενο των προγραμμάτων θα προσαρμόζεται στις ανάγκες τους, αφήνοντας εκτός τους μικρότερους εργοδότες.
- Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στην έκθεσή του αναφέρει μόνιμες δαπάνες (Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, πλήρης ασφαλιστική κάλυψη μαθητευομένων μέσω e-ΕΦΚΑ) και πιθανές απώλειες φορολογικών εσόδων λόγω των εκτεταμένων φοροαπαλλαγών για χορηγίες και δωρεές στις ΑΕΚ. Επιπλέον, σημειώνεται ότι σε περίπτωση αποχώρησης του ιδιωτικού φορέα, το Δημόσιο θα επωμιστεί το κόστος συνέχισης της λειτουργίας.
- Δεν διασφαλίζεται ελάχιστη αμοιβή συνδεδεμένη με συλλογικές συμβάσεις για τους μαθητευόμενους, ούτε προβλέπεται ανεξάρτητος μηχανισμός αξιολόγησης των θέσεων μαθητείας, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος υποκατάστασης κανονικών θέσεων εργασίας με φθηνή, ευέλικτη απασχόληση.
- Η προβλεπόμενη γλωσσική προϋπόθεση (επίπεδο Β1 στα ελληνικά) για πολίτες Ε.Ε. και τρίτων χωρών, χωρίς παράλληλη εγγυημένη πρόσβαση σε δωρεάν μαθήματα γλώσσας, ενέχει σοβαρό κίνδυνο αποκλεισμού κοινωνικά ευάλωτων ομάδων.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
- Γιατί επιλέγεται η δημιουργία νέου θεσμού ΑΕΚ, αντί για την ενίσχυση των υφιστάμενων δημόσιων ΣΑΕΚ, όπως προτείνει η ΟΚΕ;
- Πώς θα διασφαλιστεί ότι οι μαθητευόμενοι δεν θα υποκαθιστούν κανονικές θέσεις εργασίας και ότι θα απολαμβάνουν αξιοπρεπείς αμοιβές συνδεδεμένες με συλλογικές συμβάσεις;
- Τι μηχανισμοί ανεξάρτητης αξιολόγησης των θέσεων μαθητείας προβλέπονται;
- Πώς θα διασφαλιστεί η ισοτιμία των τίτλων επιπέδου 5, ώστε να μην υποβαθμιστούν οι ΣΑΕΚ και το μεταλυκειακό έτος μαθητείας ΕΠΑΛ;
- Ποιο είναι το εκτιμώμενο κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό, συμπεριλαμβανομένων των φοροαπαλλαγών και της κάλυψης ασφαλιστικών εισφορών;
- Γιατί δεν προβλέπεται χρηματοδότηση των προπαρασκευαστικών τμημάτων ελληνικής γλώσσας, ώστε να μην αποκλείονται αλλοδαποί καταρτιζόμενοι;
- Ποιες δικλείδες υπάρχουν ώστε να μη δημιουργηθεί ετεροβαρές πλεονέκτημα υπέρ λίγων μεγάλων επιχειρήσεων σε βάρος μικρότερων εργοδοτών και του δημόσιου συμφέροντος;
Η ερωτούσα βουλευτής
Μάλαμα Κυριακή
Δες όλες τις ειδήσεις και τα νέα τη στιγμή που συμβαίνουν
Διάβασε όλες τις σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις στο eDNews
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο X , στο Viber, στο Google News και στο Instagram
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Μοιράσου το άρθρο μας
Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε. – If the images are subjected to copyright contact us in order to replace them. |