Υποχρεωτική εκπαίδευση: Κυρώσεις του γονέα που δε θα στείλει το παιδί του στο σχολείο

Στην Ελλάδα  η εκπαίδευση είναι υποχρεωτική και ορίζεται από Άρθρο 16, παρ.3. του Συντάγματος : “Tα έτη υπoχρεωτικής φoίτησης δεν μπoρεί να είναι λιγότερα από εννέα.” Στη συστηματική και αδικαιολόγητη απουσία μαθητών επεμβαίνει εισαγγελέας.

Τι προβλέπει όμως ο νόμος για όσους δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο

Στην Ελλάδα η φοίτηση είναι υποχρεωτική μέχρι την τρίτη τάξη του Γυμνασίου. Αποτελεί δηλαδή εκ του νόμου υποχρέωση του γονέα ή του κηδεμόνα να φροντίσει να πηγαίνει το παιδί στο σχολείο.

Παλαιότερα, ο νόμος 1566/85 όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 167 Α΄ (άρθρο 2 παρ. 2) ανέφερε ότι:

«Η φοίτηση είναι υποχρεωτική στο δημοτικό σχολείο και στο γυμνάσιο, εφόσον ο μαθητής δεν έχει υπερβεί το 16ο έτος της ηλικίας του. Όποιος έχει την επιμέλεια του προσώπου του ανηλίκου και παραλείπει την εγγραφή ή την εποπτεία του ως προς τη φοίτηση τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 458 του Ποινικού Κώδικα».

Το άρθρο 458 του Ποινικού Κώδικα προέβλεπε πταισματική κύρωση για όποιον γονέα ή κηδεμόνα δεν φρόντιζε για τη φοίτηση του παιδιού. Ωστόσο πλέον με το νέο Ποινικό Κώδικα τα πταίσματα καταργήθηκαν,  επομένως και το πρόστιμο των 59€ δεν υπάρχει πλέον.

Την ίδια στιγμή, όμως, η φοίτηση παραμένει υποχρεωτική και μάλιστα με Προεδρικό Διατάγμα (Π.Δ. 79/2017 ) προβλέπεται η επέμβαση του εισαγγελέα για τις περιπτώσεις που συστηματικά και αδικαιολόγητα ο μαθητής δεν φοιτά.

«Η φοίτηση είναι υποχρεωτική στο νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο εφόσον ο μαθητής δεν έχει υπερβεί το 16ο έτος της ηλικίας του. Σε περίπτωση συστηματικής και αδικαιολόγητης απουσίας σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 79 του 2017 επεμβαίνει εισαγγελέας» .

Όσον αφορά την επιβολή ποινών στους γονείς και κηδεμόνες «μεταβιβάστηκαν στους Δήμους σύμφωνα με το άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων».

Μόνη περίπτωση που ο νομοθέτης φαίνεται να δέχεται την εναλλακτική της εκπαίδευσης στο σπίτι είναι η περίπτωση γ’ της παραγράφου 4 στο άρθρο 6 του νόμου 3699/2008. «4. Όταν η φοίτηση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη στα σχολεία του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος ή στα τμήματα ένταξης, λόγω των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους, η εκπαίδευση των μαθητών αυτών παρέχεται: …..γ) Με διδασκαλία στο σπίτι, όταν αυτή κρίνεται αναγκαία, για σοβαρά βραχυχρόνια ή χρόνια προβλήματα υγείας, τα οποία δεν επιτρέπουν τη μετακίνηση και φοίτηση των μαθητών στο σχολείο. Η έγκριση της διδασκαλίας στο σπίτι γίνεται με απόφαση του [περιφερειακού] διευθυντή εκπαίδευσης της αντίστοιχης βαθμίδας στην οποία φοιτά ο μαθητής, κατόπιν αιτιολογημένης πρόσφατης ιατρικής γνωμάτευσης, στην οποία αναγράφεται η διάρκεια επιβεβλημένης παραμονής στο σπίτι. Η γνωμάτευση αυτή παρέχεται από δημόσια ιατροπαιδαγωγική υπηρεσία ή δημόσια υγειονομική επιτροπή. Οι προαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις διέπονται από τις διατάξεις των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων. Στο πρόγραμμα διδασκαλίας στο σπίτι μπορεί να χρησιμοποιείται και το σύστημα της τηλεεκπαίδευσης. «Η κατ’ οίκον διδασκαλία δεν παρέχεται υποχρεωτικά από εκπαιδευτικό ΕΑΕ (Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης) παρά μόνο, εάν γνωματεύσει σχετικά το οικείο ΚΕΣΥ που ονομάζεται πλέον ΚΕΔΑΣΥ ».

Διαβάστε τις Εκπαιδευτικές Ειδήσεις, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του edweek.gr

   Μπες στην ομάδα μας στο Viber!

Μοιράσου το άρθρο:

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.