Αξιολόγηση: Ομάδες δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης – Τα “πρόβατα” στο μαντρί!

Νέο σχολείο: Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ένας από τους σημαντικούς παράγοντες για την ανάπτυξη και αλλαγή του εκπαιδευτικού μας συστήματος στο σύνολό του, είναι η επαγγελματική ανάπτυξη και εξέλιξη των εκπαιδευτικών.

Με το άρθρο 33 του ψηφισμένου νόμου 4692-2020 «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» το υπουργείο Παιδείας θέσπισε έναν μηχανισμό ανατροφοδότησης του έργου των εκπαιδευτικών με στόχο την επαγγελματική τους ανάπτυξη, με στόχο τη διασφάλιση της βελτίωσης της ποιότητας παρεχόμενης εκπαίδευσης».

Είναι όμως έτσι; Ας το δούμε κι αλλιώς!

Πρώτον: Το περιτύλιγμα και η ουσία!

Και… όσο κοιτάς το περιτύλιγμα, η ουσία φεύγει μακριά σου!

Η «επαγγελματική ανάπτυξη και εξέλιξη των εκπαιδευτικών» δεν είναι μια  διαδικασία για τη βελτίωση της ποιότητας παρεχόμενης εκπαίδευσης μέσω της ανατροφοδότησης του έργου των εκπαιδευτικών, όπως υποκριτικά αναφέρουν οι θιασώτες της αξιολόγησης, αλλά αποτελεί μέρος μιας νέας εκπαιδευτικής πολιτικής που πρωταρχικό μέλημά της είναι η επίβλεψη και μετά ο αξιολογητικός έλεγχος.

Δεύτερον: Το άγρυπνο μάτι του «βοσκού» επιβλέπει τα «πρόβατα»!

Για προσέξτε τι λέει ο νόμος!

«Υπό την επίβλεψη του Διευθυντή κάθε σχολικής μονάδας, συγκροτούνται, επίσης, ομάδες δράσεων, κοινού ενδιαφέροντος, σε κάθε μία από τις οποίες συμμετέχουν δύο έως και πέντε εκπαιδευτικοί. Σκοπός των ομάδων αυτών είναι η οργάνωση και η διεξαγωγή εκπαιδευτικών δράσεων που αποβλέπουν στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και εστιάζουν κυρίως στην αναβάθμιση εκπαιδευτικών παραμέτρων της παιδαγωγικής, διδακτικής, μαθησιακής και αξιολογικής λειτουργίας, όπως αυτές διαμορφώνονται σε αυθεντικές συνθήκες σχολικής τάξης, καθώς και στην αναβάθμιση παραμέτρων του πλαισίου των σχέσεων, των ρόλων, των εμπειριών, των ενδιαφερόντων και του ψυχολογικού κλίματος της σχολικής τάξης, εντός των οποίων αναπτύσσονται οι παραπάνω λειτουργίες».

Τρίτον: Οι «βοσκοί» ελέγχουν και αξιολογούν!

Αφού διασφαλίστηκε ότι «κανένα πρόβατο δεν ξέφυγε από το μαντρί», διασφαλίζεται ταυτόχρονα και η ατομική αξιολόγηση.

Για δείτε τι προβλέπει ο νόμος!

«Στο τέλος του διδακτικού έτους, οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν σε ομάδες δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης δύνανται να υποβάλουν αίτηση για την έκδοση σχετικής βεβαίωσης για τη συμμετοχή τους στις εν λόγω ομαδικές δράσεις. Τη βεβαίωση αυτή χορηγούν από κοινού ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας και ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου, που επόπτευσαν, υποστήριξαν και συντόνισαν τις δράσεις».

Χμμ! Για δείτε ποιοι επιλέγονται να χορηγήσουν τη βεβαίωση; Τυχαία; Όχι βέβαια!

Διευθυντής και Σύμβουλος Εκπαίδευσης (Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου) αποτελούν τους παράγοντες που επιφορτίζονται με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού (διοικητική και επιστημονική-παιδαγωγική αξιολόγηση).

Τέταρτον: Σειρά έχουν τα καθρεφτάκια και οι χάντρες!

Η θετική αξιολόγηση θα αποτελέσει μοριοδοτούμενο κριτήριο για επιλογή τους σε θέση ευθύνης, ενώ στην περίπτωση της μη θετικής αξιολόγησης θα είναι υποχρεωτική η επιμόρφωση και δε θα υπάρχει καμία μισθολογική επίπτωση, αναστολή ανέλιξης, ούτε προβλέπεται απόλυση.

Παράλληλα, το υπουργείο δηλώνει ότι «για την αξιοπιστία και την αντικειμενικότητα της αξιολόγησης έχει θεσπίσει δικλίδες ασφαλείας που διαμορφώθηκαν έπειτα από διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα». Χαρακτηριστικά, δε θα είναι μόνο ένας αξιολογητής αλλά τρεις (διευθυντής σχολικής μονάδας, σύμβουλος Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης και σύμβουλος Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης/Ειδικότητας). Επίσης, θα υπάρχει τριμελής επιτροπή ενστάσεων.

Πέμπτον: Και το κερασάκι!

Το άρθρο 97 του νόμου 4823/2021 αναφέρει: «Εφόσον οι ομάδες δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης δεν καθορίσουν τις παραμέτρους της παρ. 4 του άρθρου 47 του ν. 4547/2018 ή δε θέσουν συγκεκριμένους στόχους ή δεν προγραμματίσουν αντίστοιχες δράσεις και εν γένει δε λάβουν όλες τις αποφάσεις της παρ. 5 του άρθρου 47, στις ενέργειες αυτές προβαίνει αμελλητί ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας, με τη συνεργασία του Συμβούλου Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας, εφαρμόζοντας κατά τα λοιπά τις σχετικές διατάξεις. Οι αποφάσεις του είναι υποχρεωτικές για τους εκπαιδευτικούς που ορίζει να συμμετέχουν στις εν λόγω ομάδες».

Αλήθεια, ήταν αναγκαία όλη αυτή η διαδικασία επίβλεψης, ελέγχου και «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» προκειμένου να αποκτήσουν οι εκπαιδευτικοί συνεργατικές δεξιότητες, ομαδοσυνεργατικές διδακτικές προσεγγίσεις και τεχνικές συνεργασίας;

Δεν αρκούσε, λαμβάνοντας υπόψη και τις προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, μια ποιοτική επιμόρφωση για τους εκπαιδευτικούς με προοπτική δια βίου μάθησης, μέσω μιας πολιτικής συνεχούς επαγγελματικής ανάπτυξης;

Επαγγελματικής ανάπτυξης με προγράμματα επιμόρφωσης που να βελτιώνουν την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, ουσιαστικής αντιμετώπισης και διαχείρισης της εκπαιδευτικής καθημερινής πραγματικότητας καθώς και αποτελεσματικής υποστήριξης των εκπαιδευτικών στην προσπάθειά τους να δοκιμάσουν καινοτόμες δράσεις στο σχολείο και την τάξη τους  μέσω καινοτόμων μαθησιακών τεχνικών αλλά και συνεργασιών με σχολικές μονάδες και εκπαιδευτικούς σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Άλλωστε ο εκπαιδευτικός γνωρίσει πολύ καλά ότι οι σχολικές μονάδες είναι ο τόπος όπου προσφέρονται «ευκαιρίες υψηλής ποιότητας» και αναπτύσσεται η συνεργασία με συναδέλφους, η συνδιδασκαλία, η αλληλοπαρατήρηση και υποστηρίζεται διαρκώς η επαγγελματική ανάπτυξη.

Και είναι απολύτως βέβαιο ότι η επιμόρφωση και η ανάπτυξη των εργαζομένων σε μια σχολική μονάδα επιφέρει διπλό εκπαιδευτικό «κέρδος», αφού αποτελεί μια πολύ αποδοτική επένδυση τόσο για τη μονάδα, όσο και για κάθε εκπαιδευτικό ξεχωριστά.

Έκτον: Για την ιστορία,

το άρθρο 33 προβλέπει:

4. Κατά τον ετήσιο προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου, με επιμέλεια του Διευθυντή κάθε σχολικής μονάδας, συγκροτούνται, επίσης, ομάδες δράσεων, κοινού ενδιαφέροντος, σε κάθε μία από τις οποίες συμμετέχουν δύο έως και πέντε εκπαιδευτικοί. Σκοπός των ομάδων αυτών είναι η πιο στοχευμένη οργάνωση και διεξαγωγή εκπαιδευτικών δράσεων που αποβλέπουν στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και εστιάζουν, κυρίως, στην αναβάθμιση εκπαιδευτικών παραμέτρων της παιδαγωγικής, της διδακτικής, της μαθησιακής και της αξιολογικής λειτουργίας, όπως αυτές διαμορφώνονται σε αυθεντικές συνθήκες σχολικής τάξης, καθώς και στην αναβάθμιση παραμέτρων του πλαισίου των σχέσεων, των ρόλων, των εμπειριών, των ενδιαφερόντων και του ψυχολογικού κλίματος της σχολικής τάξης, εντός των οποίων αναπτύσσονται οι παραπάνω λειτουργίες. Οι ποικίλες μορφές συνεργασίας των μελών κάθε ομάδας πραγματοποιούνται εντός του εργασιακού ωραρίου και αξιολογούνται με ποιοτικά κριτήρια.

5. Οι ομάδες δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης καθορίζουν τις παραμέτρους της παραγράφου 4 στις οποίες εστιάζουν, θέτοντας συγκεκριμένους στόχους και
προγραμματίζοντας αντίστοιχες δράσεις, τις οποίες υλοποιούν οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στις τάξεις τους, σε πλαίσιο αμοιβαίας υποστήριξης, αλληλοπαρατήρησης και συνδιδασκαλίας. Οι δράσεις αυτές υποστηρίζονται από τη Διεύθυνση του σχολείου, συμπεριλαμβανομένης ενδεικτικά της δυνατότητας, κατόπιν απόφασης του συλλόγου διδασκόντων, να αναμορφώνεται ή να προσαρμόζεται το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας, με μέριμνα της Διεύθυνσης, ώστε να διευκολύνονται οι συνεργασίες των ομάδων δράσεων.

6. Για τη συμμετοχή τους στις εν λόγω ομάδες οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί καταθέτουν σε συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων σχετική πρόταση με τους σκοπούς και τη σημασία του θέματος που θα αναλάβουν. Οι δράσεις και οι στόχοι των ομάδων δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης μπορούν να σχετίζονται με επιμορφωτικά προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη, τα οποία προβλέπουν εφαρμογές των προτεινόμενων δράσεων σε συνθήκες σχολικής τάξης.

7. Το έργο της υποστήριξης και του συντονισμού των εν λόγω ομάδων αναλαμβάνουν ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας και ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας ή ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου της ειδικότητας, κατά περίπτωση. Ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου μπορεί να οργανώνει σχετικές, ενδοσχολικές, επιμορφωτικές δράσεις και να παρέχει την απαιτούμενη στήριξη.

8, Στο τέλος του διδακτικού έτους, οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν σε ομάδες δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης δύνανται να υποβάλουν αίτηση για την έκδοση σχετικής
βεβαίωσης για τη συμμετοχή τους στις εν λόγω ομαδικές δράσεις. Τη βεβαίωση αυτή χορηγούν από κοινού ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας και ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου, που επόπτευσαν και υποστήριξαν τις δράσεις.

9. Για τον ετήσιο συλλογικό προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και τον σχεδιασμό δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών συντάσσεται έκθεση, στην οποία αναφέρονται, μεταξύ άλλων, οι τομείς εστίασης, οι στόχοι, καθώς και οι δράσεις και τα προγράμματα προς υλοποίηση. Η εν λόγω έκθεση καταχωρίζεται στα πρακτικά της σχετικής συνεδρίασης του συλλόγου διδασκόντων και αναρτάται αμελλητί, με ευθύνη της Διεύθυνσης του σχολείου, κατά τα κύρια σημεία της στην ιστοσελίδα της σχολικής μονάδας, καθώς και στο σύνολό της σε ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή μέσω της ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης, την ανάπτυξη και λειτουργία της οποίας αναλαμβάνει το Ι.Ε.Π. και στην οποία έχουν πρόσβαση τα εμπλεκόμενα στελέχη της εκπαιδευτικής ιεραρχίας, το Ι.Ε.Π. και η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.).

10. Οι θεματικοί άξονες αναφοράς του συλλογικού προγραμματισμού και των σχεδιαζόμενων δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών, οι τρόποι προσέγγισής τους, καθώς και ο τύπος και το ειδικότερο περιεχόμενο της έκθεσης της παρ. 9, δύναται να καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. και του Ι.Ε.Π. Με όμοια απόφαση δύναται να καθορίζεται κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.».

Άλλη ματιά…

Όλες οι Ειδήσεις και τα Τελευταία Νέα για την Εκπαίδευση στο edweek.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο Instagram
Ακολούθησέ μας στο Twitter
Μπες στην ομάδα μας στο Viber
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Μοιράσου το άρθρο μας

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.  – If the images are subjected to copyright contact us in order to replase them.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.