Αφαίρεσαν από σχολικό βιβλίο κείμενο για την Παλαιστίνη – Παρέμβαση από το Κίνημα Δημοκρατίας

Για επικίνδυνη λογοκρισία και υποβάθμιση της παιδείας με διορθώσεις σχολικών κειμένων από τεχνητή νοημοσύνη κάνει λόγο το Κίνημα Δημοκρατίας εκφράζοντας τον έντονο προβληματισμό και την αντίθεσή του.

Το Κίνημα Δημοκρατίας τονίζει ότι η παρέμβαση αυτή δεν αποτελεί απλή διόρθωση. Αποτελεί καθαρή πολιτική λογοκρισία, μια απόπειρα απονεύρωσης της γλωσσικής και πολιτικής ευαισθητοποίησης των μαθητών/-τριών, μια προσπάθεια να αποσιωπηθούν οι πραγματικότητες του κόσμου γύρω μας. Η απόσυρση του αρχικού κειμένου, το οποίο συνδύαζε γλωσσικές δεξιότητες με την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και της παγκόσμιας κοινωνικής συνείδησης, είναι βαθιά αντιπαιδαγωγική και αντιδημοκρατική.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του Κινήματος Δημοκρατίας

Ο Τομέας Παιδείας του Κινήματος Δημοκρατίας εκφράζει τον έντονο προβληματισμό και την αντίθεσή του στην πρόσφατη ενέργεια του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού – διά του ΙΕΠ- να «διορθώσει» διδακτικό κείμενο του σχολικού βιβλίου της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ’ Γυμνασίου (κείμενο 6 ,”Μια γενιά που της έκλεψαν το χαμόγελο..”), το οποίο αναφερόταν στην εμπόλεμη κατάσταση στη Γάζα, αντικαθιστώντας το με ένα αποστειρωμένο και απρόσωπο κείμενο που παρήχθη με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.

Πιο συγκεκριμένα, το αρχικό κείμενο του Πέτρου Παπακωνσταντίνου από την Καθημερινή περιείχε ρητές αναφορές:

– στις επιπτώσεις του πολέμου στα παιδιά της Γάζας,
– στην πραγματικότητα της βίας και του ξεριζωμού και
– σε γεωπολιτικές έννοιες όπως Παλαιστίνη και Ισραήλ.

Δεν υπερασπιζόταν ούτε τη βία, ούτε διεκδικούσε μονομέρεια και δεν περιείχε καμία πολιτική ρητορική υπέρ ή κατά της μιας ή της άλλης πλευράς.Με λογοτεχνική ευαισθησία παρουσιάζει την καθημερινή ζωή των παιδιών που βιώνουν την οδυνηρή εμπειρία του πολέμου καλλιεργώντας στους/τις μαθητές/-τριες την ενσυναίσθηση.

Αντικαταστάθηκε από κείμενο -με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης- γενικής παιδαγωγικής ουδετερότητας, δίχως καμία ιστορική, πολιτική ή ηθική αναφορά. Καμία “Γάζα”, κανένα “Ισραήλ”, καμία “Παλαιστίνη”. Ούτε πόλεμος, ούτε προσφυγιά. Μόνο ανώδυνες γραμματικές ασκήσεις.

Ο Τομέας Παιδείας του Κινήματος Δημοκρατίας  επισημαίνει ότι το σχολικό εγχειρίδιο και το πρόγραμμα σπουδών δεν είναι απλά εργαλεία μάθησης· είναι μέσα διαμόρφωσης πολιτών με κρίση, ιστορική μνήμη και ηθική τοποθέτηση. Το να αφαιρείται ένα κείμενο που μαρτυρεί την εμπειρία του πολέμου και να αντικαθίσταται από τεχνητά κατασκευασμένη “ουδετερότητα” ισοδυναμεί με προπαγάνδα δια της παράλειψης.

Το εκπαιδευτικό μήνυμα που περνά στην επόμενη γενιά είναι:
«Μη μιλάς για πόλεμο».
«Μη γράφεις για τη Γάζα».
«Η Ιστορία λογοκρίνεται για να μην ενοχλούνται οι ισχυροί».

Η παρέμβαση αυτή δεν αποτελεί απλή διόρθωση. Αποτελεί καθαρή πολιτική λογοκρισία, μια απόπειρα απονεύρωσης της γλωσσικής και πολιτικής ευαισθητοποίησης των μαθητών/-τριών, μια προσπάθεια να αποσιωπηθούν οι πραγματικότητες του κόσμου γύρω μας. Η απόσυρση του αρχικού κειμένου, το οποίο συνδύαζε γλωσσικές δεξιότητες με την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και της παγκόσμιας κοινωνικής συνείδησης, είναι βαθιά αντιπαιδαγωγική και αντιδημοκρατική.

Το παρακείμενο του εκπαιδευτικού υλικού – το σχολικό βιβλίο, οι σημειώσεις του εκπαιδευτικού και η γενικότερη πολιτική της ύλης – δείχνει ξεκάθαρα πως η αρχική επιλογή του κειμένου δεν ήταν τυχαία. Εντάσσεται σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν οι μαθητές/-τριες τον ρόλο της γλώσσας ως εργαλείου έκφρασης, μαρτυρίας και στάσης ζωής. Η αντικατάστασή του από ένα ουδέτερο και μη ρεαλιστικό κείμενο, χωρίς αναφορές σε πόλεμο, προσφυγιά ή ανθρώπινο πόνο, αποδεικνύει μια επιλεκτική αμνησία που απειλεί να μετατρέψει τη γλώσσα από γέφυρα κατανόησης σε όργανο αποσιώπησης.

Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης στη δημιουργία διδακτικού υλικού μπορεί να αποτελέσει εργαλείο, όχι όμως υποκατάστατο της κριτικής σκέψης, της ιστορικής μνήμης και της κοινωνικής ευαισθησίας που οφείλει να προάγει το σχολείο.

Επιπρόσθετα, η επιλογή αυτή του Υπουργείου  που επικαλείται την “ισορροπία” και “ουδετερότητα ”  για να αποστειρώσει τα  κείμενα των  σχολικών εγχειριδίων διολισθαίνει την εκπαίδευση σε επικίνδυνες ατραπούς. Προάγει:

-Τον  εκπαιδευτικό αποπολιτισμό: Η παιδεία απογυμνώνεται από τη δυνατότητα να καλλιεργήσει ενσυναίσθηση και πολιτική σκέψη.

-Ψευδή ουδετερότητα: Η επιλογή της τεχνητής νοημοσύνης να “καθαρίσει” το περιεχόμενο δεν είναι ουδέτερη. Είναι πολιτική πράξη σιωπής υπέρ των ισχυρών.

.-Καλλιέργεια αδιαφορίας: Τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν “σωστά”, αλλά χωρίς να νιώθουν, χωρίς να ξέρουν.

Ο Τομέας Παιδείας του Κινήματος Δημοκρατίας δηλώνει:

– Η Παιδεία δεν είναι χώρος λογοκρισίας.

– Ο εκπαιδευτικός λόγος οφείλει να εμπεριέχει και τη φωνή των λαών που δεν ακούγονται στα επίσημα δελτία.

– Ο/Η  μαθητής/μαθήτρια δεν είναι παθητικός αποδέκτης της γραμματικής – είναι δυνάμει πολίτης με κρίση.

Απαιτούμε:

– Την άμεση επαναφορά του πρωτότυπου ενυπόγραφου κειμένου.
-Τη θεσμική κατοχύρωση της ιστορικής και πολιτικής πολυφωνίας στο σχολείο.
-Την παύση της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης για την αλλοίωση ευαίσθητων πολιτισμικών θεμάτων.

Η Ιστορία δεν ξαναγράφεται από αλγορίθμους.
Η Αλήθεια δεν αφαιρείται με υπουργικές εγκυκλίους.
Η Παλαιστίνη θα διδάσκεται – γιατί είναι υπόθεση συνείδησης.

Καλούμε την εκπαιδευτική κοινότητα, τους γονείς και τους/τις μαθητές/-τριες να αντισταθούν στην ομογενοποίηση της γνώσης και στη φίμωση της ιστορικής και πολιτικής πραγματικότητας.
Η παιδεία δεν είναι πεδίο εξωραϊσμού της αλήθειας – είναι εργαλείο διαμόρφωσης ενεργών και σκεπτόμενων πολιτών.

Η Δημοκρατία στην εκπαίδευση δεν μπορεί να ασκείται χωρίς διάλογο, πολυφωνία και σεβασμό στη σύνθετη πραγματικότητα.

Κίνημα Δημοκρατίας
Γραμματεία Τομέα Παιδείας

Δες όλες τις ειδήσεις και τα νέα τη στιγμή που συμβαίνουν

Διάβασε όλες τις σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις στο eDNews
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο X , στο Viber, στο Google News και στο Instagram
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Μοιράσου το άρθρο μας

 

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.  – If the images are subjected to copyright contact us in order to replace them.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

edweek.gr
Επισκόπηση Απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies έτσι ώστε να μπορούμε εμείς και οι συνεργάτες μας να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούνται λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες. Οι πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή χρησιμοποιούνται για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν σε ολόκληρο το διαδίκτυο.