Σ. Ζαχαράκη: Βήμα-βήμα προχωράμε για ένα νέο δυναμικό δημόσιο σχολείο

Νέο Σχολείο: Βήμα – βήμα προχωράμε για ένα νέο δυναμικό δημόσιο σχολείο, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα του παρεχόμενου έργου.

Αυτό τόνισε σε συνέντευξή της η υφυπουργός Παιδείας κας Σοφίας Ζαχαράκη στον Ελεύθερο τύπο και στην Ελπίδα Οικονομίδη.

Αναλυτικά η συνέντευξη της Σοφίας Ζαχαράκη

Με τη φετινή σχολική χρονιά να έχει κλείσει πριν από λίγες ημέρες τον κύκλο της, η επόμενη ξεκινάει με πολλές προκλήσεις. Η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, μιλάει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που ξεκινούν πρώτη φορά στα σχολεία, τους χιλιάδες μόνιμους διορισμούς ξεκινώντας από την Ειδική Αγωγή, καθώς και τη στελέχωση των σχολείων με 3.200 ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς και σημειώνει: «Βήμα βήμα προχωράμε σε κάλυψη αναγκών για ένα δυναμικό δημόσιο σχολείο, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα του παρεχόμενου έργου».

Δημοσιογράφος: Ποιες είναι οι σημαντικότερες παρεμβάσεις στα νέα ωρολόγια προγράμματα που αφορούν όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης;

Σ. Ζαχαράκη: Με τα νέα ωρολόγια προγράμματα, προχωράμε σε μελετημένες αλλαγές, με στόχο τη δημιουργία ενός ανοιχτού, σύγχρονου και ανθρώπινου εκπαιδευτικού συστήματος. Αυξάνουμε τις ώρες των ξένων γλωσσών, ενώ εισάγουμε πιλοτικά δραστηριότητες στα αγγλικά για πρώτη φορά και στο Νηπιαγωγείο. Ενισχύουμε τις ώρες Φυσικής Αγωγής. Με στόχο την καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών μας, αυξάνουμε τις ώρες Πληροφορικής στο Γυμνάσιο και το μάθημα γίνεται υποχρεωτικό στην Α’ Λυκείου.
Ξεκινώντας από τις μικρότερες τάξεις, εισάγουμε, σε συνεργασία με το ΙΕΠ, σε Δημοτικό και Γυμνάσιο, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, εστιάζοντας, μεταξύ άλλων, σε πεδία όπως η οδική ασφάλεια, η οικολογική συνείδηση, ο εθελοντισμός, η ρομποτική και η επιχειρηματικότητα, με στόχο την καλλιέργεια των «ήπιων δεξιοτήτων» (soft skills) στους μαθητές μας, που, μαζί με τις αντίστοιχες ψηφιακές, συγκροτούν τις κομβικής σημασίας «δεξιότητες του 21ου αιώνα». Και, βεβαίως, η όλη προσπάθεια επεκτείνεται και στην αναβάθμιση και τη βελτίωση του εκπαιδευτικού υλικού (έντυπου και ψηφιακού), αλλά και των διαδικασιών επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών μας. Κάνουμε το καλύτερο για τα παιδιά μας, ώστε αυτά να κάνουν έναν καλύτερο κόσμο.

Δημοσιογράφος: Είστε προετοιμασμένοι για ένα νέο κύμα έξαρσης της πανδημίας και πώς θα το αντιμετωπίσετε;

Σ. Ζαχαράκη: Με την ερώτησή σας μου δίνετε την ευκαιρία να πω ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στους εκπαιδευτικούς, στους μαθητές, στα στελέχη της εκπαίδευσης και τους γονείς που κράτησαν ζωντανή τη φλόγα της μάθησης μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες της υγειονομικής κρίσης.
Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας επέδειξε αντανακλαστικά και προσαρμόστηκε για να αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες προκλήσεις.
Ως υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, κληθήκαμε να oργανώσουμε ένα σύστημα μαζικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σύγχρονης και ασύγχρονης, με το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο στο οποίο ενεγράφησαν πάνω από 1.000.000 μαθητές και 180.000 εκπαιδευτικοί, και πραγματοποιήθηκαν χιλιάδες ώρες μαθημάτων σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες e-class, e-me και webex. Πρόκειται, αν το σκεφτεί κανείς, για μια πρωτοφανή, συλλογική επιτυχία του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτέλεσε ένα βήμα τεχνολογικής και ψηφιακής εξέλιξης της Παιδείας μας και εισόδου της στον 21ο αιώνα, μια πολύτιμη παρακαταθήκη πάνω στην οποία μπορούμε να χτίσουμε για το μέλλον. Παράλληλα, εν μέσω κρίσης, αξιοποιήσαμε τις δυνατότητες της τεχνολογίας και σε άλλα πεδία, προχωρώντας, για παράδειγμα, μαζί με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην ηλεκτρονική έγγραφη των παιδιών μας στα Νηπιαγωγεία και στην ηλεκτρονική αποστολή βαθμολογίας στους μαθητές.
Τώρα, όσον αφορά σ’ ένα πιθανό δεύτερο κύμα, κάτι που όλοι απευχόμαστε, θα σας πω ότι θα έχουμε ως εφόδια την εμπειρία που έχουμε αποκτήσει από την αντιμετώπιση της πρώτης φάσης της κρίσης, το σχέδιό μας, αλλά και τη συνειδητοποίηση ότι ως Έλληνες, όταν ενωνόμαστε, μπορούμε να τα καταφέρουμε έναντι κάθε πρόκλησης, με υπέρτερη όλων προτεραιότητα, την υγεία των μαθητών μας.

Δημοσιογράφος: Δεχτήκατε, ως πολιτική ηγεσία, σφοδρή κριτική για την επιλογή σας να ανοίξετε τα σχολεία. Θεωρείτε ότι πήρατε τη σωστή απόφαση;

Σ. Ζαχαράκη: Η αντιμετώπιση της πανδημίας αποτέλεσε την αφετηρία μιας νέας βαθύτερης σχέσης εμπιστοσύνης και συνεργασίας Πολιτείας και πολιτών με την επιστημονική κοινότητα και σηματοδότησε τη λεγόμενη «επιστροφή των ειδικών», των ανθρώπων δηλαδή που ως εξειδικευμένοι επιστήμονες μελετούν τα δεδομένα της κρίσης και με βάση αυτά εισηγούνται τη διαμόρφωση στρατηγικών αντιμετώπισης κρίσεων. Όλες οι σχετικές με την υγειονομική κρίση αποφάσεις μας βασίστηκαν στην ομόφωνη εισήγηση της επιστημονικής επιτροπής για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού, τις οποίες, ως υπεύθυνη πολιτική ηγεσία, δεν θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε. Και τις παιδαγωγικές αλλά και τις κοινωνικές και ψυχολογικές συνέπειες της απουσίας από την τάξη.
Επίσης, το σωστό ή το λάθος κρίνεται από το αποτέλεσμα. Και μέχρι στιγμής το αποτέλεσμα δικαιώνει τις αποφάσεις μας. Τα σχολεία άνοιξαν με ασφάλεια για εκπαιδευτικούς και μαθητές, τα κρούσματα ήταν ελάχιστα και σε κάθε περίπτωση, με τη λήψη και την τήρηση όλων των αναγκαίων μέτρων, οι σχολικές μονάδες λειτούργησαν, οι πανελλαδικές εξετάσεις ολοκληρώνονται, οι εξετάσεις στα μουσικά και τα καλλιτεχνικά σχολεία, οι εξετάσεις για τα πρότυπα, καθώς και η κλήρωση για τα πειραματικά σχολεία έγιναν χωρίς να τεθεί η δημόσια Υγεία σε κίνδυνο. Ήταν απολύτως κατανοητή η αγωνία όλων και, ειδικά, των γονέων. Όμως, έχουμε ήδη αποδείξει ότι, με την αρωγή των ειδικών και την προσπάθεια όλων, τα σχολεία μας μπορούν να επιτελέσουν την αποστολή τους με απόλυτη ασφάλεια και έτσι θα πορευτούμε και από τον Σεπτέμβριο, έτοιμοι να λάβουμε και όσα πρόσθετα μέτρα απαιτηθούν.

Δημοσιογράφος: Με ποιους τρόπους έχετε σκοπό να αναχαιτίσετε φαινόμενα που ανθούν στις μέρες μας, όπως ο σχολικός εκφοβισμός;

Σ. Ζαχαράκη: Είναι ανάγκη, επιτέλους, να ανασχεθεί ουσιαστικά το νοσηρό φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying και ενδοσχολικής βίας). Γι’ αυτόν τον λόγο, προωθούμε δέσμη μέτρων κατά του σχολικού εκφοβισμού και των πολλών ζητημάτων που μπορεί να απασχολούν τα παιδιά. Ένα από τα μέτρα είναι και ο θεσμός του συμβούλου Σχολικής Ζωής, που θεσπίσαμε με τον νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα για την αναβάθμιση του σχολείου. Πρόκειται για εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας σε ένα πρώτο επίπεδο αντιμετώπισης παθογενειών ή άλλων ανησυχητικών συμπεριφορών, όπως ο σχολικός εκφοβισμός. Ο σχεδιασμός μας είναι προσεκτικός και μεθοδικός, στοχεύει στην ουσία των ζητημάτων και όχι στην επιφάνειά τους. Πιστεύουμε σε αυτόν τον θεσμό, ως μια πρώτη γραμμή στήριξης για τους μαθητές, αλλά δεν μένουμε εκεί. Ο σύμβουλος Σχολικής Ζωής λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τους υφιστάμενους θεσμούς υποστήριξης των σχολικών μονάδων. Συγχρόνως προχωράμε με την πρόσληψη 3.200 ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, μια κίνηση που θα είναι πολύτιμος κρίκος στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Δημοσιογράφος: Σε τι στάδιο βρίσκεται η διαδικασία μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση;

Σ. Ζαχαράκη: Το γεγονός που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι για πρώτη φορά εδώ και μία δεκαετία διενεργούνται διορισμοί σε Ειδική Αγωγή και Γενική Εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, έχουν ήδη γίνει οι διορισμοί 1.040 μελών ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού και έχουν εκδοθεί από το ΑΣΕΠ οι οριστικοί πίνακες για τον διορισμό 3.459 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ειδική Αγωγή. Ως προς τη Γενική Εκπαίδευση, έχουν ήδη εκδοθεί οι προσωρινοί πίνακες για δασκάλους και νηπιαγωγούς και αναμένονται και οι πίνακες για τη 2ΓΕ το συντομότερο δυνατόν. Βήμα βήμα προχωράμε σε κάλυψη αναγκών για ένα δυναμικό δημόσιο σχολείο, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα του παρεχόμενου έργου.

eleftherostypos.gr

Όλες οι Ειδήσεις και τα Τελευταία Νέα για την Εκπαίδευση στο edweek.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο Instagram
Ακολούθησέ μας στο Twitter
Μπες στην ομάδα μας στο Viber
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Μοιράσου το άρθρο μας

             

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.  – If the images are subjected to copyright contact us in order to replase them.

2 thoughts on “Σ. Ζαχαράκη: Βήμα-βήμα προχωράμε για ένα νέο δυναμικό δημόσιο σχολείο

  1. Η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης δεν αναβαθμίζεται “παίζοντας” με τον αριθμό των ωρών, μια πάνω, μια κάτω. Αντιθέτως οι συχνές αλλαγές στις ώρες μόνο αναστάτωση φέρνουν κι οι ειδικότητες βλέπουν τις ώρες τους μια να χάνονται μια να επανέρχονται κάθε φορά που αλλάζει ο/η υπουργός. Οι τόσο συχνές αλλαγές στις ώρες των μαθημάτων είναι ενδεικτικές της έλλειψης σεβασμού προς τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι τη μία χρονιά μπορεί να εργάζονται σε δύο σχολεία και την επόμενη σε πέντε για να συμπληρώσουν ή οι αναπληρωτές τη μία χρονιά να δουλέψουν και την επόμενη οχι κτλ. Επιτέλους, ας γίνει μια συζήτηση με όλους τους φορείς, ας κατασταλαξουμε σε ένα πρόγραμμα κι ας το κρατήσουμε 10 χρόνια, να δοκιμαστεί κιολας.
    Η σοβαρή αναβάθμιση περιλαμβάνει ΔΑΠΑΝΕΣ. Ο, τιδηποτε άλλο είναι επικοινωνιακά κόλπα. Πολύ θα ήθελα να δω πώς θα διδαχτεί ρομποτική χωρίς να προβλέπεται χρηματοδότηση (ο εξοπλισμός είναι αρκετά ακριβός). Μπορεί δηλαδή να κλείνουμε τη θέρμανση στις 11 για να φτάσει το πετρέλαιο, αλλά θα κάνουμε με κάποιον τρόπο ρομποτική.
    Επίσης χρηματοδότηση χρειάζεται για:
    -μείωση των μαθητών ανά τάξη
    – χωρισμό του τμήματος στη μέση για την ξένη γλώσσα και τα εικαστικα
    – εκσυγχρονισμό των σχολικών εγχειριδίων, πολλά από τα οποία είναι ΓΙΑ ΠΈΤΑΜΑ (βλ. Αγγλικα – Γερμανικά Γυμνασίου κα)
    – παροχή τεχνολογικού εξοπλισμού στα σχολεία (που τρέχουμε να προλάβουμε τη μία και μοναδική αίθουσα με προβολικό και σύνδεση)
    – πρόσληψη μόνιμου προσωπικού (η Ελλάδα κατέχει θλιβερή πρωτιά στην ελαστική εργασία στον τομέα της παιδείας)
    Τίποτα από τα παραπάνω δεν έχει προβλέψει το νέο νομοσχέδιο για την παιδεία. Αντιθέτως αυξάνονται οι μαθητές στο τμήμα (άμεση υποβάθμιση της ποιότητας) και επίσης αυξάνονται και δυσκολεύουν οι εξετάσεις. Φοβερή αναβάθμιση. Σε συνδυασμό με την αναγραφή της διαγωγής στο απολυτήριο έχουμε μια πολύπλευρη και επιστημονικά εμπεριστατωμενη αναβάθμιση…

  2. Γιατί η εισαγωγή των αγγλικών θεωρείται αναβάθμιση; Εμένα μου φαίνεται ότι απλώς θέλει να βολεψει τις δασκάλες αγγλικών… Κανένα πραγματικό όφελος για τα παιδιά!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.