Ασφάλεια στο διαδίκτυο: Ποια είναι τα προβλήματα και πώς αντιμετωπίζονται.

Περίπου 2 στους 10 Έλληνες χρήστες του διαδικτύου (16,8%) ηλικίας 16-74 ετών αντιμετωπίζουν προβλήματα ψηφιακής ασφάλειας, όπως ενδεικτικά η δόλια χρήση τραπεζικών καρτών, η απώλεια εγγράφων και λοιπών στοιχείων, η κακή χρήση προσωπικών πληροφοριών, η παραλαβή δόλιων, ψευδών ή παραπλανητικών μηνυμάτων (phishing/pharming), καθώς και η πρόσβαση παιδιών σε ακατάλληλες ιστοσελίδες.

  • Δείτε ποια είναι τα προβλήματα και πως αντιμετωπίζονται.

       [Κακόβουλα Προγράμματα] – Προγράμματα τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα στα αρχεία του Υπολογιστή μας.

Υπάρχουν διάφοροι τύποι κακόβουλων προγραμμάτων όπως: ιοί (viruses), δούρειοι ίπποι (Trojan horses), σκουλήκια (worms) κ.α.

Τα προγράμματα αυτά δρουν καταστροφικά στον υπολογιστή μας με διάφορους τρόπους όπως:

  • «Μολύνουν» άλλα προγράμματα του υπολογιστή μας και τα αναγκάζουν να μην λειτουργούν σωστά,
  • Διαγράφουν ή αλλοιώνουν αρχεία στον υπολογιστή μας,
  • Μεταφέρουν στον υπολογιστή μας άλλα επιβλαβή προγράμματα,
  • Δίνουν πρόσβαση στον υπολογιστή μας σε άλλους οι οποίοι μπορεί να τον χρησιμοποιήσουν για παράνομες ενέργειες,
  • Γεμίζουν τον υπολογιστή μας με άχρηστα προγράμματα, τα οποία τον επιβραδύνουν ή σε ορισμένες περιπτώσεις σταματούν εντελώς τη λειτουργία του.

Τρόποι αντιμετώπισης κακόβουλων προγραμμάτων 

  • Έχουμε εγκατεστημένο (και ενημερωμένο) πρόγραμμα αντιμετώπισης ιών (antivirus). Τα προγράμματα αυτά δεν επιτρέπουν στα κακόβουλα προγράμματα να εισβάλουν στον υπολογιστή μας. Επίσης έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν τον υπολογιστή για ύπαρξη κακόβουλων προγραμμάτων. Πρέπει να φροντίζουμε για τη τακτική ενημέρωση ανανέωση (update) του προγράμματος καταπολέμησης ιών.
  • Δεν ανοίγουμε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από αγνώστους. Είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε επισυναπτόμενα αρχεία στο email μας (π.χ. με επέκταση .exe)
  • Προσέχουμε τι «κατεβάζουμε» (download) από το Διαδίκτυο και από πού «κατεβάζουμε».
  • Τηρούμε αντίγραφα ασφαλείας (backup) τον αρχείων που δεν θέλουμε να χάσουμε!

 

       [Ανεπιθύμητα Μηνύματα (Spam Mail)] – Μαζική αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων τα οποία αφορούν ηλεκτρονικά παιχνίδια, διαφημίσεις προϊόντων και υπηρεσιών.
  • Τα μηνύματα αυτά στέλλονται χωρίς να τα έχουμε ζητήσει.
  • Πολλές φορές αναφέρονται και ως Junk E-mail.
  • Αποτελούν ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα του Διαδικτύου αφού τα Spam Mail αντιστοιχούν περίπου στο 80% του συνολικού αριθμού των email!

Τρόποι αντιμετώπισης των Spam Mail 

  • Δε δίνουμε τη διεύθυνση του Ηλεκτρονικού μας Ταχυδρομείου σε οργανισμούς ή άτομα που δεν εμπιστευόμαστε.
  • Δεν εμπιστευόμαστε και δεν απαντάμε ΠΟΤΕ σε τέτοια μηνύματα
  • Ρυθμίζουμε την υπηρεσία φιλτραρίσματος του ηλεκτρονικού μας ταχυδρομείου.

 

       [Αλυσίδες Μηνυμάτων (Chain-emails)] – Ηλεκτρονικά Μηνύματα που κυκλοφορούν αλυσιδωτά.

Συνήθως πρόκειται για:

  • Ψεύτικες ειδήσεις και φάρσες (hoax email),
  • Ψεύτικες ανακοινώσεις για ιούς,
  • Ψεύτικες εκκλήσεις για βοήθεια σε άρρωστα παιδιά,
  • Μαζικές συλλογές υπογραφών για θέματα που έχουν λήξει κ.α.

Τα μηνύματα αυτά στέλλονται για διάφορους λόγους. Μπορεί ο αρχικός αποστολέας να θέλει να διασκεδάσει με την εξάπλωση ψεύτικων ειδήσεων. Πολλές φορές όμως τα μηνύματα αυτά στέλλονται για τη συλλογή διευθύνσεων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου η οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποστολή spam email.

Τρόποι Αντιμετώπισης Chain-emails 

  • Πριν προωθήσουμε ένα μήνυμα Διασταυρώνουμε και Επιβεβαιώνουμε την πληροφορία. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σχετικές με το θέμα ιστοσελίδες π.χ:
    www.hoax-slayer.com
  • Σε περιπτώσεις που θα χρειαστεί να προωθήσουμε κάποιο μήνυμα σε πολλούς παραλήπτες, χρησιμοποιούμε την κρυφή κοινοποίηση (Bcc) στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
  • Μπορούμε να έχουμε δύο λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: μια για προσωπική χρήση (για επικοινωνία με συγγενείς και φίλους, για το σχολείο κ.λ.π) και μια δεύτερη την οποία θα χρησιμοποιούμε για εγγραφές σε υπηρεσίες του Διαδικτύου, σε εγγραφές σε online παιχνίδια κ.λ.π.

 

      [Κλοπή Προσωπικών Δεδομένων (Phishing)] – Παραπλάνηση μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος

Παραπομπή σε «πλαστή» ιστοσελίδα όπου ζητείται η καταχώρηση διάφορων προσωπικών μας στοιχείων π.χ. κωδικούς πρόσβασης, αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών, αριθμό ταυτότητας κ.λ.π


Τρόποι Αντιμετώπισης Phishing 

  • Δε δίνουμε ΠΟΤΕ και σε ΚΑΝΕΝΑ προσωπικές πληροφορίες (π.χ. μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου)!

 

      [Εθισμός στο Διαδίκτυο (internet addiction)] – Προκύπτει με την πολύωρη ενασχόληση σε διαδικτυακές δραστηριότητες.

Τα άτομα που είναι εθισμένα στο Διαδίκτυο μπορεί να παρουσιάσουν κάποια ψυχολογικά συμπτώματα (π.χ. παραμελούν την οικογένεια και τους φίλους τους, αποζητούν όλο και περισσότερο χρόνο στον υπολογιστή κ.α.) ή/και κάποια σωματικά συμπτώματα διαταραχές του ύπνου και αλλαγή των συνηθειών ύπνου, ξηρά μάτια, μυωπία, παραμέληση προσωπικής υγιεινής κ.α.)

Τρόποι αντιμετώπισης 

  • Χρησιμοποιούμε το Διαδίκτυο με μέτρο!

Δείτε ένα πολύ ωραίο video για το κακόβουλο λογισμικό από την εταιρεία Wydea μεταφρασμένο στα ελληνικά. Στο video αυτό γίνεται αναφορά στους ιούς, τα σκουλήκια και τους δούρειους ίππους.

* Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.