Μουσείο και Νηπιαγωγείο: διαδρομές τεμνόμενες ή ασύμπτωτες;

  • Βασίλειος Οικονομίδης, Επίκουρος Καθηγητής προσχολικής αγωγής

Η έμφαση που δίδεται τα τελευταία χρόνια από τα Μουσεία στους τομείς της επικοινωνίας με το κοινό και την εκπαιδευτική τους διάσταση με τη διοργάνωση πολλών ανοιχτών εκδηλώσεων που ξεφεύγουν από τον παραδοσιακό εκθεσιακό ρόλο τους, αλλά και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τα οποία κυρίως απευθύνονται σε παιδιά, στηρίζεται στην άποψη αφενός ότι δικαίωμα στη γνώση και τον πολιτισμό έχουν όλοι οι πολίτες και αφετέρου ότι οι ενημερωμένοι πολίτες μπορούν να αποκτήσουν ευαισθησίες για τον πολιτισμό, να σεβαστούν, να προβληματιστούν και να εμπνευστούν από την πολιτιστική και φυσική τους κληρονομιά.

Εντοπίζεται, επομένως, η ανάγκη της κατά το δυνατόν έγκαιρης διαμόρφωσης του καλλιεργημένου πολιτισμικά πολίτη, αρχίζοντας την επαφή με το Μουσείο και άλλους χώρους πολιτισμού από την παιδική ηλικία. Η διαμόρφωση καλλιεργημένων, ευαίσθητων, δημιουργικών και υπεύθυνων πολιτισμικά πολιτών αποτελεί στόχο και του εκπαιδευτικού μας συστήματος ήδη από την πρώτη του βαθμίδα, από το νηπιαγωγείο.

Είναι, λοιπόν, σαφές ότι Μουσείο και σχολείο μοιράζονται τον ίδιο στόχο και προσπαθούν για την επίτευξή του. Το ζητούμενο είναι αν, στην επίτευξη του κοινού τους στόχου, οι δύο αυτοί φορείς συναντώνται, συνεργάζονται ή ακολουθούν ασύμπτωτες μεταξύ τους διαδρομές. Οι επισκέψεις των σχολείων σε Μουσεία ποτέ δεν έλειπαν από τις σχολικές δραστηριότητες και φαίνεται ότι, τουλάχιστον στην ελληνική κοινωνία, η επαφή του παιδιού με το Μουσείο ανήκει κατά κύριο λόγο στις λειτουργίες του σχολείου και όχι της οικογένειας. Χρειάζεται να εξετάσουμε αν η σύνδεση σχολείου και Μουσείου είναι υπαρκτή και πως θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε τη συνεργασία των δύο αυτών φορέων, ώστε να μεγιστοποιηθεί η αποτελεσματικότητά τους.

Στην εργασία αυτή θα εξετάσουμε τη σχέση του Μουσείου και του νηπιαγωγείου υπό το πρίσμα της Προσχολικής Παιδαγωγικής. Θα επιχειρήσουμε να εντοπίσουμε τα στοιχεία που δείχνουν την εκπαιδευτική διάσταση του Μουσείου, την προσφορά του στην αγωγή του παιδιού, τα μοντέλα συνεργασίας Μουσείου – νηπιαγωγείου, αλλά και τα σημεία που μπορούν να ενδυναμώσουν τόσο τη σχέση μεταξύ των δύο ιδρυμάτων όσο και τη μεγιστοποίηση της προσφοράς τους σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

  • Η εργασία είναι διαθέσιμη, εδώ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.