Εκπαιδευτικοί: Πώς να αξιοποιήσετε την ταινία “Το Κόκκινο Μπαλόνι” στην τάξη

Εκπαιδευτικοί: Μια πρόταση αξιοποίησης της ταινίας “Το Κόκκινο Μπαλόνι” για καλλιέργεια κριτικής σκέψης και δημιουργικής μάθησης.»

ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΜΠΑΛΟΝΙ
ΓΑΛΛΙΑ 1956
34 ΛΕΠΤΑ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ALBERT LAMORISSE

Θέματα Ταινίας: Πόλη, Περιήγηση, Φιλία, Περιέργεια, Αλληλεγγύη
Διδακτικά αντικείμενα: Διαθεματική Διδασκαλία, Αγγλικά, Τέχνες, Θρησκευτικά, Ηθική
Σχολικές τάξεις: Α΄-Ε΄Δημοτικού
Προτεινόμενες Ηλικίες: 6-10 ετών
Διανομή ρόλων: Pascal Lamorisse
Εταιρεία Παραγωγής: Film Montsouris
Εταιρεία Διανομής: Bundesverband Jugend und Film e.V. (BJF)

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΟΨΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

Στο δρόμο του για το σχολείο ο Pascal ανακαλύπτει ένα κόκκινο μπαλόνι δεμένο σε ένα φανοστάτη. Σκαρφαλώνει στον στύλο, το λύνει και το παίρνει μαζί του. Στη διαδρομή βρέχει και ο Pascal με το μπαλόνι του κρύβονται κάτω από τις ομπρέλες κάποιων ανθρώπων πρόθυμων να τους βοηθήσουν. Η μητέρα του Pascal δεν τον αφήνει να πάρει το μπαλόνι στο δωμάτιό του, έτσι αναγκάζεται να το αφήσει έξω απ’ το σπίτι. Προς μεγάλη του έκπληξη, το μπαλόνι δεν πετάει μακριά, αλλά τον περιμένει έξω από το παράθυρο. Στο εξής, τον ακολουθεί όπου κι αν πηγαίνει, χωρίς να χρειάζεται καν να το κρατάει. Στο σχολείο ο Pascal αντιμετωπίζει πρόβλημα με τον διευθυντή, γιατί το μπαλόνι στέκεται στο παράθυρο και αποσπάει την τάξη. Ο Pascal κλειδώνεται για τιμωρία σε ένα δωμάτιο. Το μπαλόνι τότε ακολουθεί παντού τον διευθυντή, με αποτέλεσμα να τον εκνευρίσει τόσο, ώστε να στείλει τον Pascal στο σπίτι του. Ο Pascal αντιμετωπίζει πρόβλημα και στην εκκλησία. Όταν μπαίνει σε ένα φούρνο να αγοράσει κάτι να φάει και το μπαλόνι τον περιμένει στην πόρτα, το παίρνουν είδηση κάποια παιδιά, το αρπάζουν και φεύγουν. Ο Pascal αναζητά το μπαλόνι του και το όλο κυνηγητό καταλήγει στο να χτυπηθεί το μπαλόνι από μια πέτρα. Σιγά σιγά ξεφουσκώνει και ο Pascal είναι πολύ θλιμμένος. Τότε, όμως, χρωματιστά μπαλόνια από κάθε μεριά της πόλης ελευθερώνονται από τα χέρια των ιδιοκτητών τους, πετούν προς τον Pascal και συγκεντρώνονται γύρω του. Τώρα ο Pascal κρατάει πολλά χρωματιστά μπαλόνια στο χέρι, που τον ανυψώνουν και τον ταξιδεύουν πάνω από την πόλη.

ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ

Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Τα παιδιά σκέπτονται μια ιστορία με τίτλο «Το Κόκκινο Μπαλόνι». Ανάλογα με την ηλικία τους, μπορούν να την ζωγραφίσουν ή να την καταγράψουν.

ΣΥΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ

Μη-λεκτική επικοινωνία
Τα παιδιά ζωγραφίζουν το emoticon που εκφράζει την εντύπωσή τους για την ταινία.

Τα ακόλουθα επίθετα διαβάζονται στα παιδιά ένα-ένα: βαρετή, όμορφη, γρήγορη, αργή, θορυβώδης, ήσυχη, αστεία, περιπετειώδης, τρομακτική, γεμάτη εκπλήξεις. Όταν το επίθετο ταιριάζει στην εμπειρία τους από την ταινία, σηκώνονται όρθια. Μετά, κάθονται ξανά κάτω.

Αργότερα, σε μικρές ομάδων των τεσσάρων, αναπαριστούν τη σκηνή που τους έκανε τη μεγαλύ τερη εντύπωση.

Συζήτηση γύρω από την ταινία

  • Τι θα ήθελες να πεις σχετικά με την ταινία;
  • Υπάρχουν σκηνές ή θέματα στην ταινία που θα ήθελες να συζητήσουμε;
  • Ποιες ερωτήσεις παραμένουν αναπάντητες στην ταινία; Υπήρξε κάτι που δεν κατάλαβες;

Η ΠΟΛΗ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ 


Ο Pascal περιηγείται στην πόλη με το μπαλόνι του. Συναντάει διάφορους ανθρώπους και έρχεται σε επαφή μαζί τους εξαιτίας του μπαλονιού. Η ταινία γυρίστηκε το 1956, επομένως η πόλη έχει διαφορετική μορφή από τις σημερινές.

Περιήγηση στην Πόλη

Κατά τη διάρκεια ενός περιπάτου τα παιδιά φωτογραφίζουν την πόλη. Ποιες όψεις της έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον; Υπάρχουν τοποθεσίες που αρέσουν ιδιαίτερα στους μαθητές; Τι είναι χαρακτηριστικό της πόλης ή της τοποθεσίας που ζουν τα παιδιά;

Ταξίδι στο Παρελθόν

Πώς μπορούν τα παιδιά να συμπεράνουν ότι η ταινία είναι 60 ετών;

  • Τι διαφορετικό έχει η πόλη της ταινίας; Τι υπήρχε τότε, που δεν υπάρχει σήμερα;
  • Τι λείπει από αυτή την πόλη, που βρίσκεται στις σημερινές;

Η δημοτική βιβλιοθήκη ή τα σχολικά αρχεία μπορεί να περιέχουν παλιές φωτογραφίες της περιοχής που ζουν και πηγαίνουν σχολείο οι μαθητές. Μπορούν να τις δουν συγκριτικά με τις σημερινές, για να αποκτήσουν μια αίσθηση της διαφοράς των εποχών και των αλλαγών που συνδέονται μαζί τους.

Η οπτική γωνία του μπαλονιού

Τα παιδιά φαντάζονται ότι είναι το μπαλόνι και βιώνουν όλα όσα συμβαίνουν στην ταινία με τον Pascal. Αφηγούνται την ιστορία από την οπτική γωνία του μπαλονιού, ξεκινώντας με τη φράση: “Μια μέρα ήμουνα δεμένο σε ένα φανοστάτη, ώσπου ήρθε ένα αγόρι και με έλυσε…”.

Αν τα παιδιά ξέρουν να γράφουν, καλύτερα να καταγράψουν μόνα τους την ιστορία. Τα μικρότερα παιδιά μπορούν να αφηγηθούν προφορικά την ιστορία μεταξύ τους.

Περπατώντας με ένα μπαλόνι

Τα παιδιά παίρνουν το καθένα το μπαλόνι του και διασχίζουν το σχολείο και την αυλή. Τι βιώνουν; Πώς αντιδρούν οι άνθρωποι που συναντούν στον δρόμο τους;

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΜΠΑΛΟΝΙ δεν έχει σχεδόν καθόλου διάλογο ούτε αφήγηση, αλλά η ιστορία συνοδεύεται από μουσική.

  • Τι παρατηρήσατε σχετικά με τη μουσική της ταινίας;
  • Τι παρατηρήσατε σχετικά με τις πιο συναρπαστικές σκηνές;

Επενδύοντας μουσικά την ταινία

Για να κατανοήσουν την επίδραση της μουσικής στην ταινία τα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν μια νέα μουσική επένδυση για μια βωβή ταινία. Αυτή θα ήταν μια καλή ευκαιρία για μια διαθεμα τική ενότητα σχετική με τη μουσική εκπαίδευση.

Η βωβή ταινία ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΣΕΛΗΝΗ (LE VOYAGE DANS LA LUNE)/Γαλλία 1902/ George Méliès, ελεύθερη πνευματικών δικαιωμάτων και διαθέσιμη στο YouTube, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί προς αυτόν τον σκοπό.

Το έργο θεωρείται η πρώτη ταινία επιστημονικής φαντασίας και αφηγείται την ιστορία έξι επιστημόνων, που ταξιδεύουν στη Σελήνη με ένα διαστημόπλοιο, το οποίο προσγειώνεται μέσα στο δεξί μάτι πάνω στο πρόσωπό της. Συναντούν σεληνανθρώπους, που τους αιχμαλωτίζουν. Ωστόσο, καταφέρνουν να δραπετεύσουν και να επιστρέψουν στη Γη. Το διαστημόπλοιό τους προσκρούει στη θάλασσα, αλλά διασώζονται από ένα ατμόπλοιο και επανέρχονται στη στεριά. Γίνονται δεκτοί με θαυμασμό.

Η ταινία προσφέρει ένα κλασικό αφηγηματικό τόξο, με κορύφωση της έντασης προς το τέλος και αίσια κατάληξη. Οι επιστήμονες βιώνουν διαφορετικά συναισθήματα κατά το ταξίδι τους, που μπορούν να εκφραστούν τόσο με αυτοσχέδιους ήχους των παιδιών όσο και με έτοιμη μουσική.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
  • Τι βρήκαν πιο ενδιαφέρον τα παιδιά στην ταινία ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΜΠΑΛΟΝΙ;
  • Πώς τους φάνηκε το γεγονός ότι η ταινία δεν είχε διάλογο;
  • Πώς ένιωσαν τα παιδιά με το ταξίδι πίσω στο χρόνο; Είναι εξοικειωμένα με εικόνες του παρελθόντος ή όχι;
  • Τι σκέπτονται τα παιδιά για την πόλη ή τον τόπο που κατοικούν; Είναι μέρος πρόσφορο για ανακαλύψεις;
Δείτε εδώ την ταινία

Τα παραπάνω είναι μέρος οδηγού μελέτης που μετέφρασε στα Ελληνικά το ΕΚΟΜΕ στο πλαίσιο συνεργασίας του με το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου προσφέροντας καινούργιους πόρους πάνω στην κινηματογραφική εκπαίδευση. Ο οδηγός είναι μέρος του έργου «Ταινίες-Μια Γλώσσα Χωρίς Σύνορα» (“Film- A Language Without Borders”).

Δες όλες τις ειδήσεις και τα νέα τη στιγμή που συμβαίνουν

Διάβασε όλες τις σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις στο eDNews
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησέ μας στο X , στο Viber, στο Google News και στο Instagram
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Μοιράσου το άρθρο μας

 

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.  – If the images are subjected to copyright contact us in order to replace them.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Νέα και Ειδήσεις για την Εκπαίδευση από το edweek.gr
Επισκόπηση Απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies έτσι ώστε να μπορούμε εμείς και οι συνεργάτες μας να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούνται λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες. Οι πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή χρησιμοποιούνται για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν σε ολόκληρο το διαδίκτυο.