Π.Ε.Ε.Π: Είσοδος κάμερας στη σχολική τάξη για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης λόγω πανδημίας covid-19

  • Αξιότιμη κ. Υπουργέ

Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μία πρωτοφανή και αιφνιδιαστική μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία για την Παιδεία όπως αυτή της εισόδου κάμερας στη σχολική τάξη, προκειμένου να μεταδοθεί το μάθημα σε μαθητές που δεν μπορούν να παραστούν με ταυτόχρονη φυσική παρουσία των υπολοίπων μαθητών.

Ως επιστημονικός σύλλογος θα θέλαμε να αναφερθούμε στη σημασία της δυναμικής αλληλεπίδρασης που αναπτύσσεται μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών μέσα στη σχολική τάξη.

Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι μια στείρα μετάδοση γνώσεων, αλλά μία διαρκής προσπάθεια δημιουργίας σχέσεων εμπιστοσύνης, οικειότητας και κατανόησης. Εδώ διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο ο εκπαιδευτικός που καλείται να επικοινωνήσει συναισθηματικά με τα παιδιά, να καλλιεργήσει αισθήματα αλληλοσεβασμού, αγάπης και ισότητας. Είναι αυτός που καλείται να διαμορφώσει ένα ευχάριστο κλίμα στο οποίο τα παιδιά θα εκφραστούν ελεύθερα, θα αποβάλουν το άγχος τους και θα εξωτερικεύσουν τις σκέψεις και τις ανησυχίες τους. Ειδικότερα οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν σε αυτοτελείς Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ), Τμήματα Ένταξης και Προγράμματα Παράλληλης Στήριξης, χρήζουν ιδιαίτερης εκπαιδευτικής και
ψυχοσυναισθηματικής προσέγγισης και υποστήριξης, εξαιτίας των ποικίλων δυσκολιών. Κι εδώ ο εκπαιδευτικός καλείται να υπερκεράσει τις όποιες δυσκολίες τονίζοντας την προσωπικότητα του κάθε μαθητή με γνώμονα την αποδοχή της διαφορετικότητας.

Με βάση τα παραπάνω διερωτάται κανείς πώς μπορεί η τοποθέτηση κάμερας και η παρακολούθηση του μαθήματος από τρίτα πρόσωπα, να συνάδει με το δημοκρατικό πνεύμα της παιδείας και την δεοντολογία που διέπει την παιδαγωγική πράξη, ιδιαίτερα όταν αυτή τελείται σε δομές παροχής ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Η βιντεοσκόπηση του μαθήματος καταργεί την ιδιωτικότητα των μαθητών και των εκπαιδευτικών κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα σταματήσουν να εκφράζονται ελεύθερα υπό το άγχος της κριτικής και της αξιολόγησής τους από γονείς, ενδεχομένως και άλλα πρόσωπα, και θα εκλείψει ο αυθορμητισμός τους. Οι όποιες συμπεριφορές και τα λάθη θα συμβάλλουν στο στιγματισμό τους με αρνητικές συνέπειες στον ψυχισμό τους και στην ποιότητα του παρεχόμενου έργου. Τα λάθη, οι αποτυχίες, οι χαρές, οι λύπες, οι συναισθηματικές εκρήξεις αποτελούν αναπόσπαστα στοιχεία του περιβάλλοντος της τάξης. Επιπλέον παραβιάζεται η αρχή προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, στοιχείο το οποίο βρίσκει όλη την εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα αντίθετη. Ειδικά στην περίπτωση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης προκύπτει ένα οξύμωρο σχήμα το οποίο καταστρατηγεί κάθε έννοια κοινής λογικής. Από τη μια πλευρά όλοι οι εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί, ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό να πασχίζουν ως δεοντολογική πρωτίστως και υπηρεσιακή συνακόλουθα υποχρέωση να διατηρήσουν ασφαλή πηγές και δεδομένα των μαθητών τους σεβόμενοι τόσο τους ίδιους όσο και τους γονείς και κηδεμόνες τους και, από την άλλη, οι ίδιοι αυτοί μαθητές να εκτίθενται μέσω ζωντανής βιντεοσκόπησης.

Επιπρόσθετα, εάν η δια ζώσης και βιωματική προσέγγιση της διδασκαλίας και μάθησης αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την κατάκτηση της γνώσης σε όλους τους μαθητές, για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες αποτελεί προαπαιτούμενη συνθήκη. Ουσιαστικά δεν απορρέει κανένα παιδαγωγικό όφελος από “on camera” διδακτική προσέγγιση σε μαθητές οι οποίοι πρέπει να βιώσουν στην πράξη, με φυσική παρουσία και όχι απλά να συμμετέχουν στην όποια εντός σχολικού πλαισίου διαδικασία εκπαίδευσης και υποστήριξης. Ως εκ τούτου, η Πανελλήνια Ένωση Ειδικών Παιδαγωγών σεβόμενη τα δικαιώματα, την προσωπικότητα και αξιοπρέπεια των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες και συνυπολογίζοντας το μηδαμινό παιδαγωγικό όφελος, εκφράζει την αντίθεσή της προς την τροπολογία και ζητά την απόσυρσή της κρίνοντάς την πρωτίστως ως αντιπαιδαγωγική και μη σεβόμενη τις ιδιαίτερες δυσκολίες των
μαθητών αυτών.

  • Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων

Με εκτίμηση

Δ.Σ  ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΩΝ [Π.Ε.Ε.Π]

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.